Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Bugatti: ‘EB110 en Veyron goede investering’

Waardestijging voor hypercars

26
Bugatti Veyron en EB110 SS
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
8 augustus 2019 om 09:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Goed nieuws voor wie nog een Bugatti in de schuur heeft staan: het merk meldt dat zowel de EB110 uit de jaren negentig als de recentere Veyron inmiddels meer waard zijn dan toen ze nieuw waren. Dat is minder vanzelfsprekend dan het wellicht lijkt.

Zelfs in het absolute topsegment is een waardestijging namelijk verre van vanzelfsprekend. Bij een Ferrari weet je bijna zeker dat de afschrijving op een dag verandert in bijschrijving, terwijl sommige gelimiteerde modellen (911 R) direct na het sluiten van het orderboek flink meer waard zijn dan wat de fabrikant er aanvankelijk voor vroeg.

Dat dit bij de Bugatti Veyron niet het geval was, is eigenlijk best opmerkelijk. De auto is wereldberoemd als de snelste auto van zijn tijd, was net als opvolger Chiron de enige auto die werd geleverd met zestien cilinders, is lekker onderscheidend vormgegeven en bovendien met 450 geproduceerde exemplaren erg zeldzaam. Wellicht speelt de al bizar hoge nieuwprijs een rol in de prijsontwikkeling, want met minimaal 1,16 miljoen euro per stuk wist Bugatti de unieke eigenschappen van zijn enige model tussen 2005 en 2015 zelf ook aardig te verzilveren.

Daarom daalden de prijzen aanvankelijk flink, maar volgens Bugatti is het tij voor Veyron-eigenaars inmiddels gekeerd. Waar gebruikte exemplaren in 2011 nog voor gemiddeld 620.000 euro te koop stonden, was een Veyron in 2013 gemiddeld al 730.000 euro waard. Inmiddels zou het onmogelijk zijn om voor minder dan 1,3 miljoen in een Veyron te stappen, waarmee dat genoegen nu duurder is dan tijdens de productiejaren van het model.

Dan de EB110. Die is ouder, dus een wat logischer kandidaat voor het predicaat ‘goede investering’. Toch stelt Bugatti dat de auto juist de laatste jaren gewild begint te worden onder verzamelaars en investeerders. De prijzen zijn dan ook aardig gestegen. Kocht je in 2011 voor 280.000 euro nog een onder supervisie van Emilia Romagna ontwikkelde Bugatti, nu moet je daarvoor aanzienlijk meer meebrengen. Een exemplaar uit 1994 ging in februari over de toonbank voor 2,03 miljoen euro.

Daarbij ging het wel om een nóg snellere en zeldzamere Super Sport, maar het geeft evengoed te denken. Nieuw kostte zo’n Super Sport 550 miljoen Italiaanse lire, omgerekend zo’n 289.000 euro. Als we de inflatie meerekenen, zou dat vandaag zo’n € 460.000 zijn, waarmee de koper van een nieuwe EB110 SS zijn geld dus alsnog ruimschoots terug heeft.

  • Houd me op de hoogte over de Bugatti Veyron
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Bugatti Veyron Bugatti EB110 Classic Cars & Youngtimers Supercars & Sportscars

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Bugatti Veyron specificaties
  • Bugatti Veyron occasions
  • Bugatti Veyron video's
Advies en informatie
  • Bugatti Veyron tests
  • Bugatti Veyron gebruikersreviews
  • Bugatti Veyron index
PREMIUM
Bugatti Chiron Sport - Posterstory

Bugatti Chiron Sport - Posterstory

Aan het einde van de zomer wist Bugatti voor het eerst de grens van 300 mijl te slechten. Om...

Lees meer
Bugatti Chiron Sport - Rij-impressie

Bugatti Chiron Sport - Rij-impressie

107

De Bugatti Chiron ging verder waar de Veyron eindigde. Vorig jaar onthulde het merk in Genève...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Bugatti levert eerste Centodieci af

    Bugatti levert eerste Centodieci af

    40
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Terugblik: Bugatti Veyron snelste productieauto ooit

    Terugblik: Bugatti Veyron snelste productieauto...

    26
    • 28 april 2020
  • Nieuws
    EB110-bedenker Romagna reageert op Bugattigeruchten

    EB110-bedenker Romagna reageert op Bugattigeruchten

    24
    • 7 augustus 2019
  • Nieuws
    Laatste Bugatti Veyron coupé te koop

    Laatste Bugatti Veyron coupé te koop

    46
    • 13 december 2016
  • Nieuws
    Bugatti bevestigt Chiron als Veyron-opvolger

    Bugatti bevestigt Chiron als Veyron-opvolger

    17
    • 1 december 2015
  • Nieuws
    Waardig afscheid: Bugatti Veyron La Finale

    Waardig afscheid: Bugatti Veyron La Finale

    34
    • 2 maart 2015
  • Nieuws
    Officieel: Bugatti slijt laatste Veyron

    Officieel: Bugatti slijt laatste Veyron

    40
    • 23 februari 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Bugatti Chiron L'Ébé: laatste serie Chirons

    Bugatti Chiron L'Ébé: laatste serie Chirons

    11
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Bugatti levert eerste Centodieci af

    Bugatti levert eerste Centodieci af

    40
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Bugatti en Rimac aan de slag met volgende generatie hypercars

    Bugatti en Rimac aan de slag met volgende...

    • 31 maart 2022
  • Nieuws
    Bugatti Chiron Pur Sport extra speciaal door 'Sur Mesure'

    Bugatti Chiron Pur Sport extra speciaal...

    8
    • 9 december 2021
  • Achtergrond
    Het mysterie van de verdwenen Bugatti Type 57 SC - De Vluchtstrook

    Het mysterie van de verdwenen Bugatti Type...

    14
    • 14 november 2021
  • Nieuws
    Bugatti en Rimac officieel samengevoegd

    Bugatti en Rimac officieel samengevoegd

    10
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Über-Bugatti Bolide gaat in productie

    Über-Bugatti Bolide gaat in productie

    24
    • 14 augustus 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden