Volgende Ferrari F430 wordt groener

Ferrari F430
De Ferrari California is op de markt en in Maranello wordt al gewerkt aan het volgende model. De F142 is de codenaam van de nieuwe F430. Die wordt een stuk groener dan het huidige model.
Ferrari is druk bezig met het terugdringen van de CO2 uitstoot. Om dat voor elkaar te krijgen wordt de opvolger van de F430, die op de ontwikkelingsafdeling in Maranello als F142 door het leven gaat, compacter en een lichter. De huidige F430 is een doorontwikkeling van de 360 Modena – de nieuweling die aan het einde van 2009 of het begin van 2010 wordt verwacht – is een helemaal nieuw model.
Door zijn compactere en lichtere bouw kan de nieuwe Ferrari toe met een kleinere motor. Het wordt opnieuw een V8 maar dit keer met directe brandstofinspuiting en wellicht een turbo. Omdat de F142 naar verwachting maar 1.250 kilo weegt – minder zelfs dan de huidige 430 Scuderia, kan hij toe met minder pk's en stoot hij dus minder CO2 uit. Die details weet de Engelse autopers te melden. De F142 wordt zelfs een milde hybride: de remenergie wordt hergebruikt tijdens het opschakelen, zodat de acceleratie vloeiender wordt.
De F142 komt er opnieuw als coupé maar dat softtop spider verdwijnt. Die wordt vervangen door een coupécabriolet, zoals ook de California dat is, want volgens Ferrari heeft dat soort daken de toekomst. Ondanks zijn afslankkuur wordt de F142 wel wat duurder. Zo wordt het gat tussen de nieuwe California en de F430, die vrijwel het zelfde kosten, wat groter. Ferrari hoopt in 2012 de gemiddelde CO2-uitstoot op zo'n 280 gram CO2 per kilometer te hebben; nu is dat nog 400 gram.
Nieuwe technologieën als de versnellingsbak met dubbele koppeling gaan we eveneens terugzien bij toekomstige raspaardjes. De transmissie die in de California is gedebuteerd, kan een koppel aan van 750 Nm, dus zelfs de krachtigste Ferrari's kunnen van de samen met Getrag ontwikkelde versnellingsbak gebruik maken. 

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.