AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Voitures Extravert introduceert RS-versie van elektro-911

Meer vermogen en aangepast onderstel

Voitures Extravert Quintessenza RS

Het Nederlandse bedrijf Voitures Extravert geeft zijn 'Quintessenza', een tot EV omgetoverde klassieke 911, een stroomstoot. De start-up uit Helmond presenteert namelijk de Quintessenza RS, een op de originele Carrera RS gebaseerde elektrische sporter met meer vermogen en een aangepast onderstel. Schrik alleen niet van het prijskaartje.

Een originele Carrera RS uit de jaren 70 erbij pakken voor een harttransplantatie zou nogal kapitaalvernietiging zijn. De prijs van die auto gaat inmiddels namelijk al richting het miljoen. Voitures Extravert gebruikt als basis voor de Quintessenza 911's van het G-model, dus uit de tweede helft van de jaren 70 en de jaren 80. Ten opzichte van de reguliere Quintessenza krijgt de RS een aantal extra's. De 'ducktail' van de Carrera RS, inclusief opschrift, is daarbij niet te missen. Ook de voorbumper ontleent de Quintessenza RS aan het legendarische model waarop hij is geïnspireerd. Achter de Fuchs-wielen is een glimp op te vangen van de grotere en verbeterde remmen van de RS.

Quintessenza RS

Voitures Extravert Quintessenza RS.

De verdere aanpassingen zitten onderhuids. Dat begint bij een krachtkuur voor de elektromotor. Die levert voortaan 308 pk en 700 Nm koppel, volgens Martijn van Dijk, mede-oprichter van Voitures Extravert, is dat 20 procent meer dan het origineel. Hoe snel de Quintessenza RS precies is, vermeldt het bedrijf niet, maar het origineel raffelt de sprint naar de 100 km/h al in rond de zes seconden af. Verder heeft de RS elektromagnetische instelbare dempers die hem strakker moeten laten rijden. Bij Porsche staat 'RS' tevens voor gewichtsbesparing, maar daarover rept Voitures Extravert niet. Het lijkt er dus op dat de Quintessenza RS net als zijn broer rond de 1.400 kilo weegt. Over de accucapaciteit en actieradius zegt de Helmondse EV-bouwer eveneens niets, maar het ligt voor de hand dat de RS hetzelfde 60 kWh accupakket heeft als de standaard Quintessenza.

Goedkoop is de Quintessenza RS in ieder geval niet. Zonder de toevoeging van de twee letters kost de elektro-911 al €300.000 exclusief belastingen, de RS komt op €399.990. Op een haar na vier ton dus. Voitures Extravert wil de Quintessenza RS vanaf het eerste kwartaal van 2023 leveren. De orderboeken zijn inmiddels geopend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50)

Reageren