Viva Italia: Maserati!
Maserati had aan het begin van de vorige eeuw natuurlijk een geweldige racehistorie, wij hebben ervoor gekozen om ons te beperken tot de straatauto's vanaf 1950. Maar er zijn toch nog twee racers tussen geslopen...
1. De Ghibli (1967). De nieuwe Maserati Ghibli heeft nogal een last op z'n schouders drukken, want wat ons betreft heeft hij de beste auto van het merk als voorvader. De Ghibli moest het in de jaren zestig opnemen tegen de Lamborghini Miura en de Ferrari Daytona. Qua prestaties bolwerkte de Ghibli het niet helemaal, maar qua verkopen deed Maserati betere zaken dan beide andere kemphanen.
2. De 300S (1955). Okee, het was misschien dan een raceauto, maar deze bloedmooie auto is de duurste Maserati ooit. Deze auto werd dit jaar op het Goodwood Festival of Speed geveild voor vier miljoen pond en was daarmee twee keer zo veel waard als de tot dan toe duurste Maserati ooit.
3. De Quattroporte V (2004). Niets mis met de nieuwe Quattroporte, maar de magie van de vorige generatie is een beetje verloren gegaan. De vijfde generatie Quattroporte was een supersporter in maatkostuum, het sierlijke lijnenspel was een dekmantel voor een schaamteloos luide V8 met Ferrari-klanken. De limousine waarin gereden worden een straf was: je wilde zelf rijden. De eerste generatie Quattroporte was er overigens al in 1963.
4. De 3500 GT (1957). De eerste GT van Maserati en alleen al daarom erg relevant. Dat-ie ook nog eens erg mooi is, helpt natuurlijk ook voor een goede notering. Carrozzeria Vignale maakte een schitterende Spyder en je kunt je afvragen of het wel gepast is dat Ford zo'n bijzondere naam voor een luxe versie van de Mondeo gaat gebruiken.
5. De MC12 (2004). De minder bekende broer van de Ferrari Enzo, net wat racier dan wat de stal uit Maranello op de weg durfde te zetten. Mocht blijkbaar niet zo sterk als de Enzo zijn, want had 'maar' 630 in plaats van 660 pk. Dat kon niet verhinderen dat Ringspecialist Marc Basseng met de MC12 een snellere tijd neerzette dan met de Enzo op de Nordschleife.
6. De Bora (1971). Begin jaren zeventig was Maserati ook nog steeds goed in vorm en onder de vleugels van Citroën kwam het merk met de Bora, een fraaie beul met dikke V8. Wist zich dapper staande te houden tegenover legendes als de Ford GT40 en BMW M1.
7. De GranTurismo MC Stradale (2011). Wat een paar racy aanpassingen al niet kunnen doen. De GranTurismo is in z'n standaardvorm al niet te versmaden, maar met z'n rolkooi, extra sterke V8 en grotere remmen is de MC Stradale ineens een uitermate begeerlijk apparaat geworden. Nog niet overtuigd? Dan is er nog Het Geluid...
8. De Merak (1972). Downsizing had je ook al in de jaren zeventig: de Merak deelde veel techniek met de Bora (de nummer zes uit de lijst), maar had een V6 in plaats van een V8 onder de kap. Daardoor was-ie een stukje bereikbaarder dan de Bora. Ook een stukje minder bruut en dus staat de Bora twee plekken hoger.
9. De Tipo 61 'Birdcage' (1959). We zijn ook de beroerdsten niet, de schitterende Tipo 61 'Birdcage' mag ook niet in dit rijtje ontbreken. Niet alleen heel mooi, ook zeer snel en Stirling Moss heeft in deze Maserati geracet. In 2005 was er de 700 pk sterke Birdcage Concept als eerbetoon.
10. De 3200 GT (1998). Een Maserati van het oude stempel: V8 turbomotor met 370 pk en een lekker hitsig karakter. Z'n boomerangachterlichten geven 'm een plek in onze top-10, wat ons betreft met stip in het rijtje fraaiste achterlichten ooit. Raakte later in z'n carrière deze achterlichten wegens klachten uit de Verenigde Staten kwijt.
Floppers? Die waren er ook. De grootste schande uit de geschiedenis is waarschijnlijk toch wel de Chrysler TC by Maserati. Een beetje een Alfa Romeo Arna avant-la-lettre: niet Chrysler-techniek met een Maserati-uiterlijk, maar juist andersom. Een recept voor ellende. En hoe mooi me we de Biturbo ook vinden, met pijn in het hart moeten we toegeven dat deze auto met z'n gebrekkige betrouwbaarheid en torenhoge onderhoudskosten Maserati op dat gebied een wat dubieuze reputatie heeft gegeven. Inmiddels is dat gelukkig voor het grootste deel verleden tijd.
Ben je het eens met deze ranglijst of juist niet? Laat het weten in de comments!
Behoefte gekregen aan nog meer moois uit Italië? Haal dan AutoWeek 37, die werkelijk uit z'n voegen barst van de Italiaanse schonen!
Had je deze auto's al gezien?

Maserati Ghibli S 3.0 V6 GranSport Navigatie / Stoelverwarming / Carplay / Cruise Control / Soft Close
- 2018
- 52.342 km

Maserati Quattroporte (nieuw model) 3.0 S Q4 AWD / Luxury Line / Bi Xenon / Navigatie / Leder / Soft Close
- 2018
- 54.370 km

Maserati Ghibli 3.0 V6 350pk | Business Plus Pack | Premium Pack
- 2022
- 49.762 km