Verschillende merken kiezen zijde Trump in Californië-discussie

'Gelijktrekken regels zorgt voor duidelijkheid'

Californië VS Amerika Amerikaans Subaru Outback

Een grote groep automakers staat achter het besluit van president Trump om Californië het recht tot het hanteren van eigen uitstootnormen te ontnemen.

General Motors, Toyota, Hyundai, Mazda, Nissan en Subaru hebben dat volgens Reuters laten weten aan de rechtbank die zich bezig gaat houden met het proces rondom het federaliseren van de uitstootnormen. De automakers menen dat het gelijktrekken van die regels voor duidelijkheid en zekerheid zorgt.

Global Automakers, een belangenorganisatie waarin veel autobouwers zijn verenigd, benadrukt wel dat een van de genoemde fabrikanten open staat voor een middenweg. Volgens deze associatie kiezen de autobouwers de kant van de federale overheid omdat die al sinds mensenheugenis de verantwoordelijke partij is als het om het opstellen van uitstootnormen gaat. Tegelijkertijd is men bereid om tot een compromis te komen met de staten die de normen van Californië hanteren.

De genoemde fabrikanten staan met hun besluit tegenover onder meer Ford, Honda en Volkswagen, die naar verluidt bereid zijn om zich op vrijwillige basis aan de zijde van Californië te voegen.

Bij het lopende proces, waarin Californië zich verweert tegen het besluit van de regering-Trump, zijn 22 andere partijen betrokken. Behalve staten die de kant van Californië kiezen gaat het daarbij ook om milieugroeperingen.

CARB states

Onlangs werd bekend dat Californië het recht op het maken van eigen, strengere uitstootnormen verliest. De Amerikaanse regering zegt daarmee voor meer helderheid te willen zorgen. De wildgroei aan regels was het Witte Huis een doorn in het oog.

Californië hanteert sinds 2002 eigen, strengere emissieregels voor auto's en richt zich daarbij vooral op het terugdringen van broeikasgassen. De regels van de California Air Resources Board (CARB) zijn op vrijwillige basis overgenomen door twaalf andere staten en het District of Columbia, ofwel Washington D.C.

Met een sticker onder de motorkap is het duidelijk of een voertuig ‘California certified’ is. Als een auto slechts ‘federally certified’ is, mag 'ie ook in gebruikte vorm niet in Californië worden verkocht.

Behalve striktere normen voor uitstoot en verbruik is er onder het Californische regime ook sprake van een quotum op het gebied van elektrische auto’s, regels die de wereld onder meer de Fiat 500E hebben opgeleverd. Dit soort ‘compliance cars’ wordt puur verkocht om aan de regels te voldoen en is vaak niet eens rendabel voor de fabrikant. De auto's zijn daarom vaak niet te koop buiten de staten die de Californische regels hanteren.

Lezersreacties (109) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.