Verrassing: Audi Shooting Brake

Verrassing: Audi Shooting Brake
Audi neemt op de Toyko Motor Show de Shooting Brake Concept mee. De auto moet laten zien hoe Audi de begrippen sportauto en ruimte met elkaar combineert.
Audi neemt op de Toyko Motor Show de Shooting Brake Concept mee. De auto moet laten zien hoe Audi de begrippen sportauto en ruimte met elkaar combineert.
De Audi Shooting Brake Concept lijkt een oefening voor een opvolger van de TT. De coupé is 4,18 meter lang, 1,84 meter breed en 1,35 meter hoog. De wielbasis is 2,47 meter en komt daarmee ongeveer overeen met de Volkswagen Polo. Bij de huidige TT is de afstand tussen de voor- en achteras 2,42 meter. De wielbasis van de Shooting Brake zorgt er volgens Audi voor dat de achterinzittenden een riante ruimte voor de knieën hebben. Het studiemodel is voorzien van een 250 pk sterke 3,2-liter zescilinder, die de auto in zes seconden van 0 naar 100 kan brengen en die de 250 km/u haalt. Deze motor is ook te vinden in de topversies van de TT en de A3. De grille van de auto is geïnspireerd op die van de Audi Le Mans quattro concept. Opnieuw is het een 'single frame grille' die dit keer is voorzien van grote verticale lamellen. Die zal in Japan beter in de smaak vallen dan in Europa. De luchtinlaten in de voorbumper zijn op hun beurt weer geleend van de DTM-auto's van Audi en de RSQ-concept. Aan de achterzijde valt op dat het dak een stuk met de achterklep meescharniert. Zo is de bagageruimte gemakkelijk toegankelijk. De bagageruimte is 255 liter; wanneer de achterbank is neergeklapt loopt dat op tot 730 liter. Daarnaast is er aan de achterkant een diffusor die zorgt dat de lucht optimaal onder de auto doorstroomt en zo de wegligging niet verstoort. In het interieur geeft het aan de onderzijde afgeplatte stuurwiel een sportief tintje. Dat hebben we al eerder gezien in de Le Mans quattro en bij de RS4. Een ander opvallend detail is dat aan de binnenkant veel zaken zijn afgewerkt met 'Electric White' pareleffect lak. Het studiemodel is voorzien van 19 inch wielen en banden in de maat 245/40. Daarnaast zijn er keramische remschijven en is er een navigatiesysteem waarbij een bestemming niet meer hoeft te worden ingetoetst, maar met de vinger op de monitor kan worden geschreven. Audi belooft dat het systeem vrijwel elk handschrift kan lezen. Ook is er aan gedacht dat het de navigatie Japanse tekens kan herkennen.

PRIVATE LEASE Audi