Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Verkoopcijfers 2014 laagste sinds 2009

65
Verkoopcijfers 2014 laagste sinds 2009
  • Clem Dickmann
  • Nieuws
1 januari 2015 om 10:50
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Veel koopjesjagers hebben in december nog hun kans te baat genomen voor de aanschaf van een nieuwe auto. Terwijl een 'normale' decembermaand in ons land goed is voor zo'n tienduizend nieuwe auto's, werden in de zojuist afgesloten decembermaand liefst 36.424 nieuwe auto's genoteerd.

Dit blijkt uit een analyse van kennisbureau AUMACON op basis van cijfers van RDC/inMotiv.

Het jaar 2014 is daarmee echter zeker niet gered. Het totaalaantal over het gehele jaar komt niet verder dan 387.835 stuks, waarmee 2014 de boeken in gaat als het op één na slechtste autoverkoopjaar in 45 jaar tijd. Sinds 1969 (met toentertijd 349.588 nieuwe auto's) was de kooplust alleen in 2009 (387.699 nieuwe auto's) nóg net iets lager dan vorig jaar. AUMACON prognosticeerde halverwege 2014 al een jaartotaal van 380 duizend stuks en ziet deze toenmalige raming nu dus ook zo goed als gerealiseerd.

Ook in december minder
December 2014 is door dit resultaat de zevende maand op rij waarin de verkoop van nieuwe auto's onder het niveau van dezelfde maand in 2013 bleef. De vergelijking gaat voor december (en eerder ook voor november) echter wat mank. In de laatste twee maanden van 2013 kwam namelijk de levering op gang van de toen nagelnieuwe plug-ins als de Mitsubishi Outlander en Volvo V60. De zojuist afgesloten decembermaand stond vooral in het teken van modellen met 14 procent bijtelling, waarvan de meeste – door de verdere aanscherping van de CO2-grenzen – vanaf 1 januari 2015 doorschuiven naar de 20-procentklasse. Daarnaast hebben met name veel particuliere koopjesjagers nog gebruikgemaakt van de – in 2014 nog geldende - BPM-vrijstelling voor zeer zuinige (kleine) auto's.

Volkswagen voor tiende jaar op rij populairste merk
De Nederlandse importeur en dealers van automerk Volkswagen bereikten in 2014 een nieuwe mijlpaal; Volkswagen werd voor de tiende keer op rij het bestverkochte merk in ons land. Tot en met 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland.

De merken top-3 van 2014 bestaat achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (42.693 stuks, marktaandeel 11,0%), 2. Peugeot (36.940/9,5%) en 3. Renault (30.510/7,9%).

Volkswagen Golf bestverkochte model
Als bestverkocht model kwam vorig jaar weer eens de Volkswagen Golf uit de bus. De Golf viel deze eer voor het laatst te beurt in 2009. In de daarop volgende jaren waren de Volkswagen Polo (2010 en 2011), de Renault Mégane (2012) en de Volkswagen Up! (2013) het meest populair. De modellen top-10 voor 2014 bestaat uit acht Europese modellen en twee van Aziatische komaf.

modellen Top-10
1. Volkswagen Golf 16.397
2. Renault Clio 14.684
3. Peugeot 308 14.360
4. Skoda Octavia 13.919
5. Volvo V40 10.985
6. Volkswagen Up 10.698
7. Kia Picanto 8.872
8. Ford Fiesta 8.632
9. Renault Captur 8.296
10. Mitsubishi Outlander 8.275

Afscheid van vier merken
2014 Was voor een tal van merken het laatste jaar in de verkoopstatistieken. Zo werd afscheid genomen van tot voor kort nog veelvoorkomende merken als Chrysler (2 registraties in 2014), Daihatsu (2), Dodge (2) en), Saab (1). Enkele andere bekende merken kwamen eveneens niet verder dan een handvol verkopen in 2014, maar zullen in de toekomst nog wel geïmporteerd blijven worden: Cadillac (2 registraties in 2014), Lamborghini (4), Lotus (4), Morgan (4) en SsangYong (3). De enige autofabrikant van eigen bodem, Donkervoort, verkocht afgelopen jaar twee exemplaren op Nederlands kenteken.

Ook 2015 wordt zwak jaar
Voor 2015 heeft Aumacon de autoverkoopraming gesteld op 390 duizend stuks. Dickmann: "Wij zien nog maar weinig lichtpuntjes voor fundamenteel herstel. Het nieuwe jaar zal - mede door het sterke einde van 2014 – zwak beginnen, waarna we een soortgelijk volumepatroon zullen gaan zien als in 2014. Aan het slot van 2015 zal er wederom een sterke impuls komen vanuit de zakelijke markt, als gevolg van de wederom hogere bijtellinggrenzen in het daarop volgende jaar." In 2016 gaat de bijtelling voor plug-in hybrides naar 15 procent, terwijl dat in 2015 nog zeven procent is. Daarnaast zal het meest gunstige bijtellingtarief voor 'gewone' auto's in 2016 oplopen naar 21 procent. "Maar ook dat zal nog slechts een kortstondige vraagverschuiving tot gevolg hebben. Jaartotalen van meer dan een half miljoen nieuwe auto's liggen voorlopig ver buiten bereik van de autodealers, waarvan de meerderheid in 2014 verlieslatend zal zijn."

Kijk voor meer verkoopcijfers en informatie op www.dealersupportnet.nl

Lezersreacties (65) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Renault Mégane Estate - Dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Renault Mégane Estate - Dubbeltest

Tegenwoordig probeert een stationwagon als plug-in hybride je te verleiden. Op verschillende...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden