Verkeerslichten langer op oranje
Moet verkeersveiligheid vergroten
Ook op kruispunten waar de maximumsnelheid 70 kilometer per uur is, gaat die tijd met een halve tel omhoog (van 4 naar 4,5 seconden). Op wegen van 80 kilometer per uur blijft het oranje licht zelfs een hele seconde langer op oranje staan: 5 in plaats van 4 tellen.
Die besluiten zijn genomen na het onderzoek 'Geeltijden', uitgevoerd door het bureau Goudappel Coffeng, in opdracht van IVER, de vakvereniging van verkeersregeltechnici. De aanbevelingen zijn overgenomen in het handboek verkeerslichten van het kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur CROW.
Veel mensen twijfelen nu als het verkeerslicht op oranje springt of ze door moeten rijden of toch remmen. Nu die tijd langer wordt, zullen vermoedelijk minder mensen door rood rijden en zouden er minder ongelukken moeten gebeuren.
"We zijn er achter gekomen dat door de tijd iets op te rekken het aantal stoppers aanzienlijke groter wordt'', zegt projectleider Luc Prinsen
Lees ook

Zoveel exemplaren van de eerste Renault Espace en Chrysler Voyager zijn er nog

De 'politie-Porsche' en de 'Magnum-Ferrari': Porsche 911 Targa vs. Ferrari 328 GTS

Kans dat een universele garage iets kan met een EV steeds groter

Test: de vernieuwde Subaru Solterra is vooral indrukkend veel sneller
