Verkeersboetes moeten anders: 'Inkomensafhankelijk en eerst waarschuwen'

Eerlijker?

Politieauto (ANP)

Verkeersboetes moeten anders bepaald worden, vinden veel Nederlanders. Dat blijkt althans uit onderzoek van Radar. Er is bijvoorbeeld veel draagvlak voor inkomensafhankelijk bekeuren.

Iedereen heeft wel een mening over verkeersboetes. Zelfs als je er (bijna) nooit eentje krijgt, vind je vast wat van de hoogtes van sommige boetes. Sommige boetes lijken niet hoog genoeg te kunnen, andere zijn juist wellicht wat overdreven. Een ideale situatie ontstaat nooit, maar toch wilde Avrotros-programma Radar wel eens kijken wat men graag zou veranderen. Daarvoor is een testpanel bestaande uit ruim 27.000 mensen ondervraagd.

Steeds een beetje meer

Wat blijkt: er is behoorlijk wat draagvlak voor inkomensafhankelijk bekeuren. In sommige landen gebeurt dat wel en ook hier in Nederland zijn er aardig wat mensen voor te porren. Maar liefst 43 procent vindt het een goed idee dat de hoogte van een verkeersboete afhankelijk is van je inkomen.

Verder valt volgens Radar op dat veel mensen het een goede zaak zouden vinden als de hoogte van een boete afhankelijk is van hoe vaak je de mist in gaat. Bij een lichte overtreding zou volgens driekwart van de mensen eerst een waarschuwing moeten volgen en niet direct (zoals bijvoorbeeld bij flitspalen volautomatisch gebeurt) al een bekeuring als iemand nog niet eerder te hard heeft gereden. Wel zou bij herhaaldelijke overtredingen de boete dan steeds verder omhoog moeten, zo vindt maar liefst 90 procent van de ondervraagden.

Absurde boetes

Wellicht wat minder relevant, maar toch interessant: mensen uit het testpanel werd ook gevraagd naar de meest absurde boetes die ze ooit kregen. Daaruit komen enkele opvallende voorbeelden naar voren. Zo kreeg iemand €86 boete omdat er twee minuten te lang geparkeerd was, iemand kreeg €139 boete voor het inrijden van een straat die na een bepaald tijdstip afgesloten bleek en nog iemand anders kreeg €195 boete voor 3 km/h te hard rijden. Soms gaat het om boetes die niet door een actie in het verkeer komen. Zo vertelt iemand: "Een oldtimerbromfiets die al járen verzekerd was, bleek na mijn scheiding niet meer verzekerd te zijn. De verzekering werd te laat betaald en het voertuig was tien dagen niet verzekerd. €340 boete. En na verhogingen €999 …"

Wat vind jij, zouden boetes inkomensafhankelijk moeten worden? En is het een goed idee om te beginnen met een waarschuwing en daarna steeds een wat hogere boete? Laat het weten in de reacties.

Lezersreacties (184)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.