Verdwenen maar niet vergeten: deze compacte hatchbacks koop je voor €4.500
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
De opkomst van de cross-over/SUV en de elektrificatie hebben ervoor gezorgd dat de veranderingen in het autolandschap nog nooit zo groot zijn geweest als tegenwoordig. Veel nieuwe – vooral Chinese – spelers maken hun opwachting, terwijl lage modellen verdwijnen ten faveure van ‘hoogzitters’. Modellen en modelnamen die soms al tientallen jaren meegaan, worden meedogenloos bij het grof vuil gezet. In deze Op Zoek Naar portretteren we drie van die gevallen. Die zijn niet zo gewild als Polo, Corsa, Fiesta of Clio, maar erg interessant. Bekende modellen die zijn verdwenen, zijn de Fiat Punto en de Micra van Nissan. De Mitsubishi Colt is er inmiddels weer, maar dat is een Renault Clio (scheelt maar één letter!) waaraan twee wybertjes zijn toegevoegd. Welk(e) model(naam) redden we van de ondergang als we met vier tot vijf mille gaan shoppen?
Fiat Punto Evo 1.4-16V Multiair Dynamic – 2010 – 110.624 kilometer – €4.450
We trappen af met de Fiat Punto, een modelnaam die sinds 1993 meegaat en waarvan de eerste generatie Auto van het Jaar werd. De wat gegroeide derde generatie die vanaf 2005 in de showrooms stond, heette achtereenvolgens Grande Punto en Punto Evo, maar uiteindelijk weer gewoon Punto. De ZH-865-T (in 2019 geïmporteerd en sindsdien één eigenaar gehad) is een Punto Evo en valt vanbinnen meer op dan vanbuiten. Zie namelijk dat fraaie zwart-met-rode interieur eens! Laat design maar aan de Italianen over. Fijn daarbij is dat de Punto zich heeft ontwikkeld tot een prima allrounder die maar weinig zwakke punten kent en zich met opgeheven hoofd kan meten met de grote jongens in het B-segment (zoals Fiesta, Corsa, Polo, 208, Clio en Yaris), dus méér dan alleen maar een leuk snoetje. Onder de motorkap van deze occasion snort een 1.4-16V, goed voor 105 pk, die aan een zesbak is gekoppeld. Het maakt van deze auto een vlot karretje, maar let op: het onderstel leent zich niet voor al te sportieve aspiraties. Zeker, als rasechte Italiaan is de Punto sportiever dan beide Japanners, maar zustermodel Alfa Romeo Mito is beslist nog een tandje scherper.
De Punto mag dan al jaren bestaan, de tand des tijds heeft er maar moeilijk vat op gekregen. Zo biedt hij behoorlijk veel leefruimte. Enkel de beenruimte achterin is vrij krap, terwijl de bagageruimte met 275 liter nog het ruimst is van dit trio. Gooi je de achterbank plat, dan is er 1.030 liter voorhanden en ook mag deze compact een aanhanger van 1.000 kilo geremd trekken. Met zaken als airconditioning, cruisecontrol en lichtmetalen wielen is hij netjes uitgerust. Qua gebruikskosten schatten we dat de Punto Evo wat duurder zal zijn dan onderstaande Micra, maar op diverse vlakken krijg je er ook een wat volwassener voertuig voor terug. Garantie is tegen meerprijs verkrijgbaar.
Signalement
Merk Fiat
Type Punto Evo 1.4-16V Multiair Dynamic
Bouwjaar maart 2010
Kilometerstand 110.624
Vraagprijs €4.450
Waar te koop? De Wijk Dealer Occasions, Heemskerk
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.368 cc
Max. vermogen 77 kW/105 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 130 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 275 l/1.030 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 17,5
0-100 km/h 10,8 s
Topsnelheid 185 km/h
Nissan Micra 1.2 Visia – 2011 – 108.491 kilometer – €4.795
Misschien vind je hier en daar nog een nieuwe Micra bij de Nissan-dealer, maar na tientallen jaren is het over en uit voor deze modelnaam. Elke Micra was een revolutie ten opzichte van zijn voorganger: van jaren 80-hoekig via aaibaar in de jaren 90 tot de vrij scherp getekende laatste lichting. Het model daarvóór kreeg niet echt de handen op elkaar en werd vooral bereden door het grijzere deel der natie. Deze Nissan Micra moet met zijn felblauwe lak en witte striping ook jongeren aanspreken. De H-943-LJ is een import-Belg (Car-Pass aanwezig) die sinds 2020 twee Nederlandse eigenaren heeft gehad. Hij heeft ruim een ton gelopen. De vraagprijs ligt weliswaar iets boven ons budget, maar als pre laten de afbeeldingen een keurig verzorgde indruk zien.
Binnenin overheersen (wél) grijstinten. Het speelse zit hem in het dashboard, dat hier en daar met ronde elementen is vormgegeven. Het geportretteerde model is de instapper, de driecilinder-1.2 in Visia-uitvoering. Achterin is het ramen slingeren, airco schittert door afwezigheid en het stuur is enkel in hoogte verstelbaar. Opmerkelijk is dan dat bijvoorbeeld traction control er wél op zit, terwijl je met de aanwezige 80 paardjes heus niet de klinkers uit de straat trekt. Het heldhaftige voorkomen ten spijt is deze Micra sowieso geen sportieveling. Het onderstel is voornamelijk op comfort afgestemd. Snel een bochtje induiken doet hij met tegenzin, overhellen valt hem – en dus de inzittenden – ten deel. Die inzittenden hebben overigens aan opberg- en aflegruimte geen gebrek (de RDW kwalificeert hem zelfs als MPV) en de bagageruimte laat zich van 265 naar 1.132 liter vergroten. Mooi, want een trekhaak is niet mogelijk. Het leeggewicht is (slechts) 885 kilo. Dat, het bescheiden verbruik en de spreekwoordelijke Japanse betrouwbaarheid doen een occasion vermoeden die nog een lang en weinig kostbaar leven voor zich heeft. Samen met zijn lakkleur vinden we dat zijn grootste troeven.
Signalement
Merk Nissan
Type Micra 1.2 Visia
Bouwjaar maart 2011
Kilometerstand 108.491
Vraagprijs €4.795
Waar te koop? Autobedrijf Rob Dees, Axel
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 1.198 cc
Max. vermogen 59 kW/80 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 110 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 265 l/1.132 l
Max. aanhanger geremd n.v.t.
Gem. verbruik 1 op 20,0
0-100 km/h 13,7 s
Topsnelheid 170 km/h
Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Intro Edition – 2009 – 116.203 kilometer – €4.299
Al in 1962 zagen in Japan vierwielers met de typenaam Colt het levenslicht, Nederland maakte in januari 1979 kennis met de compacte Mitsubishi, waarbij de merkslogan ‘De gestaalde perfectie’ meer sloeg op de perfectie van de techniek dan die van het staal, want de roestduivel wist er goed raad mee. Diverse generaties volgden en nu, na bijna tien jaar, staat er weer een Colt in de Mitsubishi-showrooms, maar zelfs Stevie Wonder ziet dat dit een Clio-kloon is. Nee, dan deze generatie Mitsubishi Colt: met zijn stoere Jet Fighter-grille sloot hij keurig aan bij zijn familieleden. Het aardige is bovendien dat hij bij Nedcar in Born van de band liep. Onderhavige 37-JXZ-7 (dit exemplaar is inmiddels verkocht, maar klik je op de link, dan zie je wel verwijzingen naar soortgelijke exemplaren) deed dat in het najaar van 2009 en diende tot dusver twee baasjes. Deze occasion is dus nipt de oudste en qua kilometers het meest ervaren, maar ook het goedkoopst.
Aan zijn uitrusting zie je dat niet: een met leer bekleed stuur, een bandenspanningscontrolesysteem, een regensensor, elektrisch inklapbare buitenspiegels, privacy glass achter: hij zit het meest royaal in zijn spullen. Ook relatief royaal is de binnenruimte, wat echter ten koste gaat van de kofferbak. Op de weg gedraagt de Colt zich beschaafd. Het is een comfortabel rijdende auto. De vering is soepel afgesteld en zaken als besturing, pedalen en versnellingsbak laten zich licht en gemakkelijk bedienen. Echt sportief is hij niet, want daarvoor is de zitpositie ook te hoog. Binnenin ziet een en ander er netjes uit en ergonomisch valt er weinig te klagen, maar de gebruikte materialen voelen wel vrij hard aan. Bovenstaande Punto biedt duidelijk veel meer sfeer aan boord, voor wie daar gevoelig voor is. Wie dat niet is, koopt met deze ‘Hollandse’ occasion een aardig modelletje, waarvan de exploitatiekosten het midden houden tussen die van de goedkopere Micra en de wat duurdere Punto Evo, vermoeden we. Ook hier garantie op aanvraag.
Signalement
Merk Mitsubishi
Type Colt CZ5 1.3 Intro Edition
Bouwjaar september 2009
Kilometerstand 116.203
Vraagprijs €4.299
Waar te koop? Adequaat Auto’s, Ter Aar
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.332 cc
Max. vermogen 70 kW/95 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 125 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 220 l/1.032 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 17,2
0-100 km/h 11,1 s
Topsnelheid 178 km/h
Welke modelnaam wil jij in ere behouden?
De Micra en en Punto staan (vooralsnog) niet meer in de prijslijsten, de Colt sinds kort weer. Wie in vroegere sferen wil blijven, is aangewezen op de occasionmarkt. Wij lieten ze alle drie zien, voor prijzen rond de 4,5 mille. De Punto is daarvan het meest volwassen, maar vraagt maandelijks ook wat meer geld. Neem je vaak achterpassagiers mee, dan zullen zij de ‘Nederlandse’ Colt waarderen. De Micra is voor diegenen die met name langere tijd goedkoop van A naar B willen rijden. Wat zou jouw keuze zijn?