'Verbrandingsmotor nog jaren dominant'
Vanaf 2009 werd er in opdracht van de overheid onderzoek gedaan naar hoe nieuwe aandrijftechnieken binnen de auto-industrie zich zullen ontwikkelen. Het panel van experts, afkomstig vanuit de industrie, de overheid en universiteiten concludeert dat het voorlopig nog niet gedaan is met de verbrandingsmotor. Hoge kosten en technologische beperkingen zullen er volgens het onderzoek voor zorgen dat elektrische of waterstofauto's voorlopig nog geen bedreiging kunnen vormen voor de verbrandingsmotor. De National Petroleum Council adviseert de overheid om een technologieneutraal beleid te voeren en de markt te laten bepalen welke vormen van (alternatieve) aandrijving het wel en niet halen. Volgens de NPC is het nog te vroeg om op één specifieke nieuwe krachtbron in te zetten.
Volgens het rapport is het combineren van de verbrandingsmotor met een elektromotor, zoals een plug-in hybride, op korte termijn de beste manier om het verbruik te drukken. Ook gewichtsbesparing kan vrij snel een grote winst opleveren. De onderzoekers denken dat de efficiëntie van auto's zels met de verbrandingsmotor als belangrijkste aandrijfvorm met zo'n 90 procent verbeterd kan worden. Zonder onverwachte technologische doorbraak zal de zuigermotor dan ook de dominante krachtbron blijven.
Uitstoot
Een andere vraagstuk waar de experts zich over bogen is dat van de geplande uitstootreductie. In 2050 is het de bedoeling dat de totale uitstoot van het wegverkeer in de VS met 50 procent is gedaald. Men denkt dat de opkomst van brandstoffen als aardgas en biobrandstof een belangrijke bijdrage zullen gaan leveren aan het terugbrengen van de uitstoot. Dat wordt echter deels teniet gedaan omdat de verwachting is dat men meer kilometers gaat rijden. Het wordt alles bij elkaar lastig om het doel te halen, zo concludeert de NPC. Overigens kunnen wij een 'Wij van WC Eend...'-gevoel niet helemaal onderdrukken bij dit onderzoek...