Verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035: niet voor iedereen

Kleine fabrikanten uitgezonderd

Koenigsegg CC850

Goed nieuws voor liefhebbers van de Pagani's, Morgans en Donkervoorts van deze wereld: kleine autofabrikanten mogen ook na 2035 nog gewoon nieuwe auto's met een verbrandingsmotor verkopen in de EU. Dat geldt voor alle fabrikanten die maximaal 1.000 auto's per jaar bouwen.

Deze week werd het echt officieel: alle nieuwe auto's in de EU dienen vanaf 2035 uitstootvrij te zijn. Voor de vorm moet het plan nog even langs de Europese Raad, maar dat is slechts een formaliteit. Het is nu dus zeker: autofabrikanten mogen in de EU vanaf 2035 alleen nog uitstootvrije auto's (zonder de klassieke 'uitlaatuitstoot') verkopen. Er is echter een uitzondering, zo blijkt uit de officiële verklaring van de EU over de plannen. Die uitzondering brengt heel goed nieuws voor de Pagani's en Donkervoorts van deze wereld.

Kleine autofabrikanten, door de EU gedefinieerd als fabrikanten die tot 1.000 auto's per jaar bouwen, mogen namelijk wél modellen-met-uitstoot bouwen en verkopen in de EU - ook na 2035. Nemen we de formulering op de website van de EU letterlijk, dan lijkt het erop dat de uitzondering alleen geldt voor fabrikanten die in totaal tot 1.000 auto's per jaar bouwen, niet voor fabrikanten die tot 1.000 nieuwe voertuigen per jaar in de EU afleveren. Neem McLaren: dat bouwt meer dan 1.000 auto's per jaar, maar levert minder dan 1.000 per jaar in de EU.

Voor fabrikanten als Donkervoort, Morgan, Pagani, Koenigsegg, Bugatti, Zenvo, KTM, Ariel, BAC en Radical is het in ieder geval goed nieuws. Zij produceren hoe dan ook minder dan 1.000 auto's per jaar en mogen dat dus blijven doen. Vergeten we er nog een?

Lezersreacties (194)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.