Veel specialer wordt een Volvo 480 niet snel - In het Wild
Oud en bescheiden
De Volvo 480 is hoe dan ook een bijzonder speciale auto, zeker voor ons als Nederlanders, maar hier hebben we er eentje die in al zijn bescheidenheid wel heel speciaal is. Een lekker ingetogen ogende 480 uit het eerste bouwjaar.
Er hebben nog wel eens wat 480's geschitterd in onze rubriek Liefhebber Gezocht, maar het laatste optreden van een 480 in In het Wild is al heel lang geleden. Bijna tien jaar geleden! Daar kunnen we vandaag gelukkig wat aan doen, dankzij AutoWeek-forumlid 929V6. Die spotte deze ontzettend leuke 480 in het zuiden van het land. 'Een behoorlijk vroeg exemplaar', concludeert hij terecht. Het gaat namelijk om een Volvo 480 uit het eerste jaar: 1986.
Over smaak valt niet te twisten, maar zeg nou eerlijk; zou je deze auto al bijna veertig jaar geven? In dit geval wordt het frisse van het ontwerp wellicht iets tenietgedaan door kenmerken die bij de bescheiden aard van het exemplaar horen. Dan denken we aan de bumpers die niet meegespoten zijn en het rode lakje. Met een flitsendere kleur en meegespoten bumpers oogt zo'n 480 toch nog een stuk moderner. Toch is juist daarom deze 480 eigenlijk extra leuk. Zo zie je ze echt haast niet meer.

Al haast zo bijzonder als de neus; het op de 1800 ES geïnspireerde achterste. Later kwam dit op de C30 weer terug.
De 480 heeft weliswaar wel lichtmetalen wielen voor een randje sportiviteit, maar ook technisch is dit er eentje van een relatief bescheiden slag. Aanvankelijk kon je namelijk alleen gaan voor de ES met een atmosferische 1.7. De 480 Turbo, waarbij diezelfde Renault-krachtbron van een slakkenhuis voorzien was, verscheen iets later. Dit is dus een ES. Het is er nog wel eentje zonder katalysator en dus schopt de 1.7 het hier tot een vermogen van 109 pk. Met een topsnelheid van 190 km/h en een 0-100 sprint in 9,5 seconden kwam je hiermee in 1986 overigens bepaald niets tekort.
Misschien heeft de Volvo nog wat omzwervingen gemaakt, maar hij is weer terug waar het in 1986 allemaal begon: Limburg. De in Born gebouwde 480 is bijna op de dag af twee jaar geleden naar zijn huidige eigenaar gegaan. Dat is voor zover bekend pas het vijfde baasje, dus dat valt alles mee voor een auto van deze leeftijd. Een eerdere eigenaar reed de 480 van 1995 tot 2012. We zijn benieuwd of de liefde nu ook zeventien jaar lang standhoudt.