Veel positieve reacties op verkoop
Autofabrikant Rover lijkt voorlopig van een wisse ondergang gered. BMW verkocht deze week het Britse merk aan het Phoenix-consortium. Dus: automerk gered, duizenden banen behouden. AutoWeek-medewerker Freek Mous ging op zoek naar een paar reacties.
G. Broersen, verkoper bij Rover-dealer Roval in Alkmaar: "Als de overname was afgeketst, zou ik, samen met ongeveer 65 andere Nederlandse dealers, gedwongen zijn te stoppen. Mijn reactie is dus erg positief. De verkoop betekent continuïteit. Voor de nabije toekomst verwacht ik een kleine sanering en een uitbreiding van de modellenlijn met in ieder geval een aantal varianten."
Dhr. Roxs, Rover-dealer in Helmond: "Ik ben onverdeeld gelukkig met het nieuws. Ik heb meer vertrouwen in Phoenix dan in Alchemy, met name omdat John Towers, oud-directeur van Rover, aan het hoofd van Phoenix staat. Lijkt me een goede combinatie."
Jacques Geijsen, pr-hoofdman Rover Nederland: "Een korte reactie? Verheugd. Het zwaard van Damocles dat ons boven het hoofd hing, is verdwenen. De dreigende sluiting door BMW is van de baan. Toch een kleine 1000 mensen zijn in Nederland afhankelijk van Rover. Een goede zaak dat John Towers aan het hoofd van Phoenix staat; als oud-directeur kent hij het bedrijf van haver tot gort. Bovendien neemt Towers een bedrijf over waar BMW veel in heeft geïnvesteerd waardoor Rover nu beschikt over een zo goed als vernieuwde modellijn. Rover zou de komende jaren probleemloos uit de voeten moeten kunnen."
Rover-rijder Chretien Visser uit Huybergen, sinds een half jaar in het bezit van een 200D uit "98, rijdt Rover omdat 'je die tenminste niet op iedere straathoek zoals een Corsa ziet staan". "Blij, opgelucht; ik weet het niet. Daarvoor weet ik te weinig van Phoenix af. Ik ben wel tevreden dat het merk nu tenminste blijft bestaan. Ook mijn volgende auto wordt een Rover. Weer een 200... ik weet het niet."
Autobedrijf Smink, klassiek Rover-specialist te Hooglanderveen, is teleurgesteld: "Voor onderdelen van oude modellen hebben we te maken met de British Motor Heritage, onderdeel van het Rover-concern. Nu Rover is verkocht en een sanering heel waarschijnlijk is, vrezen we een beetje voor het voortbestaan van de BMH. Het zou erg jammer zijn als we het onderhoud van onze geliefde Rover-klassiekers niet meer naar behoren zouden kunnen uitvoeren."
Jan-Evert van Seggelen, woordvoerder BMW Nederland, kan kort zijn: "We zijn blij dat het zo gelopen is. De continuïteit van het concern Rover is nu in ieder geval gewaarborgd en daarmee een flink aantal arbeidsplaatsen. Dat is belangrijk."