Uitgefeest! We willen drie goedkope occasions voor €5.000

Beetje betrouwbaar graag

Goedkope occasion

Na alle uitbundigheid van de feestdagen én de twaalfcilinders van vorige week is het nu tijd om de hand weer op de knip te houden, ook omdat we het verkeerde, want niet-winnende Oudjaarslot hadden gekocht en Gaston eveneens aan onze woning is voorbijgegaan.  We zoeken daarom voor €5.000 een bescheiden vierwieler die ook met zijn exploitatiekosten niet het onderste uit de kan vraagt. Met een A-segmenter op lpg, eentje waarvan het aanbod groot is en dus de vraagprijs concurrerend moet zijn én een kleintje van een bewezen betrouwbaar merk, moet dat lukken. Drie goedkope occasions voor €5.000. 

Goedkope kleine occasions

Suzuki Celerio 1.0 Comfort - 2016 - 141.596 kilometer - €4.950

Een stukje ruimer en comfortabeler, kortom: volwassener dan voorganger Alto, leeg nog geen 800 kilo, een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 21 (WLTP) en van betrouwbare herkomst. Meer heb je in feite niet nodig, dacht een Nederlander toen hij/zij in 2016 tekende voor deze Suzuki Celerio. 8,5 jaar, ruim 141.000 kilometer plus nog een eigenaar verder staat deze compacte Japanner voor €4.950 te koop. Over garantie helaas geen woord. 

De Celerio hield het tot 2021 uit, maar speelde een veel kleinere rol in het A-segment dan de Alto. Toegenomen concurrentie en zijn naamsonbekendheid deden ‘m geen goed, hoewel alle versies, ook de automaten, onder de 15 mille bleven. Boven instapper Economy stond deze Comfort die net wat meer aangenaamheden aan boord heeft, denk aan airco, bandenspanningssensor, hill assist en regensensor. Zelfs tractioncontrol is aanwezig op deze 68 pk-sterke 1-liter driepitter! Verder is vanaf het stuur de audio te regelen. Het stuur zelf is enkel in hoogte verstelbaar. De bestuurdersstoel ook - de passagiersstoel heeft die voorziening niet.

Goedkope kleine occasions

De KB-810-X is een handig kruip-door-sluip-door-karretje: compact, licht en best vlot. Hard gaat het niet, en dat hoeft ook niet: de ontbrekende stabilisatorstang achter laat geen hoge bochtsnelheden toe. Toch heeft men - gezien afmeting en gewicht - een goed compromis gevonden. De Celerio voelt voldoende stevig aan, waardoor langere ritten geen straf zijn. Dat is het interieur evenmin. Het dashboard is een hele verbetering ten opzichte van de Alto, maar doelmatigheid bleef voorop staan. Een hier en daar wat rudimentaire afwerking, het ontbreken van stootlijsten op de flanken en mistlampen voor (opgevulde zwarte gaten) en wieldoppen in plaats van lichtmetaal tonen aan dat de Celerio met de hand op de knip is ontworpen - maar die ook zo te rijden valt! 

Goedkope kleine occasions

Signalement

Merk Suzuki 
Type Celerio 1.0 Comfort 
Bouwjaar juli 2016
Kilometerstand 141.596
Vraagprijs €4.950
Waar te koop? De Meern Occasions, De Meern

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 998 cc 
Max. vermogen 50 kW/68 pk bij 6.000 tpm 
Max. koppel 90 Nm bij 3.500 tpm
Leeggewicht 790 kilo
Bagageruimte 254 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 400 kilo
Gem. verbruik 1 : 20,8
0-100 km/h 14 s 
Topsnelheid 155 km/h

Goedkope kleine occasions

Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel - 2012 - 100.177 kilometer - €4.900

Met het handhaven van de G3-korting op de motorrijtuigenbelasting blijft rijden op lpg (autogas) voor menigeen aantrekkelijk. Als dan ook nog een dergelijke installatie in een compacte auto is ingebouwd, dan is goedkoper rijden bijna niet mogelijk. Ziehier de Chevrolet Spark. Dit exemplaar dat bij een Chevrolet-specialist staat, is vier jaar ouder dan de Celerio, maar heeft amper een ton gelopen. Bij de prijs zit drie maanden garantie op motor en versnellingsbak inbegrepen plus een verse apk. Ook inbegrepen is de af fabriek ingebouwde lpg-tank (31 liter) die zich in de reservewielkuip bevindt. De al bescheiden bagageruimte werd daardoor niet verder verkleind (prettig, want een trekhaak is niet mogelijk), maar het reservewiel is dus opgeofferd. 

De Spark is wat frivoler dan de Celerio. Neem alleen al het motorfietsachtige instrumentarium en de ‘verborgen’ achterdeurgrepen. Keerzijde is dat de gebruikte materialen minder hoogwaardig zijn dan die van de Japanner, maar afgaand op de foto’s vinden wij de huidige staat van de Zuid-Koreaan weer beter. 

Goedkope kleine occasions

 

Ook hier een 1.0, maar nu verdeeld over vier cilinders. De gasrespons is wat minder, maar de algehele synergie tussen mens en mechaniek - rustige besturing, trefzekere schakeling en koppeling, prettige zitpositie en adequate rijeigenschappen (ondanks het ontbreken van stabilisatorstangen voor en achter) - maken er toch een heel acceptabel geheel van. Dat doet de ruimte op de achterbank eveneens: hoofden en benen komen niet snel in de knel, twee volwassenen of drie niet al te grotere kinderen is best te doen. De afgebeelde 48-XNR-4 met drie ex-eigenaren is uitgevoerd als LS. Zaken als handbediende airco, elektrische voorportierramen en audio, inclusief aux- en usb-ingangen, zijn aanwezig, maar de Celerio biedt meer voorzieningen. Daar wreekt zich de oudere leeftijd van de Amerikaanse Zuid-Koreaan die zich nieuw - dankzij die lpg-installatie - in een behoorlijke belangstelling mocht verheugen.  

Signalement

Merk Chevrolet
Type Spark 1.0 LS BiFuel
Bouwjaar juni 2012
Kilometerstand 100.177
Vraagprijs €4.900
Waar te koop? Piet Has Automobielen B.V, Hoorn

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 995 cc, lpg 
Max. vermogen 48 kW/65 pk bij 6.400 tpm 
Max. koppel 93 Nm bij 4.800 tpm
Leeggewicht 929 kilo
Bagageruimte 170 l/568 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 1 : 14,7
0-100 km/h 15,5 s 
Topsnelheid 148 km/h

Goedkope kleine occasions

Peugeot 107 Access 1.0 - 2014 - 132.555 kilometer - €4.745 (incl. BTW)

Een schot in de roos bleek de zogeheten Citybug; een project van PSA (Citroën C1, Peugeot 107) en Toyota (Aygo) gezamenlijk. Miljoenen werden er gebouwd, waarvan in ons land de Aygo het populairst was/is. Niet verwonderlijk: Toyota gaf drie jaar garantie, de Fransen slechts twee, en dat terwijl de modellen op detailniveau na gelijk waren. Gebruikt zijn Aygo’s net wat duurder en omdat de C1 het minst werd verkocht, gaat onze aandacht uit naar een 107. Voor 5 mille is het aanbod fors, voor veel minder geld trouwens ook. Onze blik viel op deze Peugeot 107: qua leeftijd tussen Celerio en Spark in (daardoor behelst het hier de facelift-versie waarbij onder meer zij- en hoofdairbags, ESP en tractioncontrol tot de standaarduitrusting behoren), de kilometerstand gaat richting die eerste, maar wel het laagst geprijsd (voor ondernemers is de BTW aftrekbaar) én voorzien van een jaar garantie. Bovendien is de 3-THJ-23 afkomstig van de eerste eigenaar, wat iets zegt over diens tevredenheid over deze vierwieler.  

Goedkope kleine occasions

Dat bij het ontwikkelen van deze drieling scherp op het budget is gelet, zie je bijvoorbeeld aan de ingebouwde hoofdsteunen en het materiaal waarvan het olijke dashboard is opgebouwd. Voorin is voldoende ruimte, achterin wordt het minder, terwijl de bagageruimte die naam amper mag dragen. Rijden doet de 107 verrassend goed: het driepittertje toert lustig op, schakelen gaat vlot en bochten maken vindt hij geen straf, zodat het algauw sneller lijkt te gaan dan in werkelijkheid het geval is. De uitrusting van deze Access is wonderlijk: wel airco, audio en een 12 Volt-aansluiting, maar geen toerenteller en hoewel je de ramen voorin handmatig naar beneden draait, zijn in de achterportieren slechts uitzetramen gemonteerd.  

Licht, zuinig, goedkoop in onderhoud en een royale onderdelenvoorziening (hoe zou dat bij de Spark zijn?) maken deze compacte Fransman tot een bescheiden klant van het huishoudbudget.     

Goedkope kleine occasions 

 Signalement

Merk Peugeot
Type 107 Access 1.0
Bouwjaar februari 2014 
Kilometerstand 132.555
Vraagprijs €4.745 (incl. BTW)
Waar te koop? Autobedrijf Van der Veen, Oosterwolde

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 998 cc 
Max. vermogen 50 kW/68 pk bij 6.000 tpm 
Max. koppel 93 Nm bij 3.600 tpm
Leeggewicht 825 kilo
Bagageruimte 139 l/751 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 : 23,3
0-100 km/h 13,7 s 
Topsnelheid 157 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Met welke occasion zou jij goedkoop het nieuwe jaar in willen gaan?

Drie karretjes die elk op hun eigen manier betaalbaar te rijden zijn. Zo is de Spark voorzien van een lpg-installatie - veel goedkoper wordt het niet. Bovendien is hij relatief ruim en luxer dan de 107. En exclusiever, wat ook nadelen met zich meebrengt - denk aan de onderdelenvoorziening. Op dat punt biedt de 107 meer zekerheid, plus zijn garantie van een jaar. Hij rijdt minstens zo leuk, maar uitrusting en bagageruimte zijn minimaal. De Celerio is op bepaalde punten het meest volwassen (uitrusting, trekhaak mogelijk), maar daardoor wellicht wat saai. Wie vooral op de centen let, is het daarom niet te doen. Wat zou jouw keuze zijn? 

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.