Twintig jaar geleden: BTCC Volvo 850 Estate
Tegenwoordig zijn snelle stations weinig opzienbarend, maar ermee racen is ook nu nog wel een stap te ver. Recent blies Honda het concept nieuw leven in met de BTCC-Civic, maar buiten dat maken hatchbacks, sedans en coupés de dienst uit in de racerij. Die Civic is dus een opvallende verschijning, maar dat gold in 1994 nog veel meer voor Volvo's wapen in het British Touring Car Championship: de 850 Estate.
De reden voor Volvo's opmerkelijke keuze moet natuurlijk gezocht worden in de marketing-hoek: het Zweedse merk is van oudsher gespecialiseerd in stations, en ook bij de 850 was de vijfdeurs verreweg de populairste variant. Het legde de Zweden geen windeieren: dit model 850 – en z'n facelift-vorm V70 Classic – komen we nog steeds dagelijks tegen op straat.
Grote successen op het circuit bleken helaas niet weggelegd voor de 850 Estate. Hoewel de carrosserievorm van nature meer neerwaartse druk bleek te genereren dan een sedan, moest de auto het veld ruimen toen in 1995 de achtervleugel werd geïntroduceerd in het BTCC. Op de Estate was daar natuurlijk geen plek voor, dus zag Volvo zich genoodzaakt de auto in te ruilen voor de vierdeurs 850.