Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Video: Twintig jaar Euro NCAP

160 miljoen euro tegen de muur

14
Video: Twintig jaar Euro NCAP
  • Frank Jacobs
  • Nieuws
2 februari 2017 om 12:38
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Deze week is het precies twintig jaar geleden dat Euro NCAP zijn crashtests introduceerde. Sindsdien werden 1.800 auto's moedwillig in puin gereden en kreeg menig fabrikant grijze haren van het instituut.

160 miljoen euro werd in twee decennia besteed om nieuwe auto's te beoordelen op hun veiligheid en zo hun fabrikanten te stimuleren kritischer naar hun eigen producten te kijken. Zo'n 1.800 auto's werden in die periode, volgehangen met sensoren en door dummy's bemand, naar hun einde geschoten. Tegenwoordig hebben negen van de tien in Europa verkochte nieuwe auto's een Euro NCAP-beoordeling.

Door de jaren heen werden de eisen aangescherpt, maar ging Euro NCAP ook naar meer aspecten van de veiligheid kijken, zoals de gevolgen voor voetgangers van een aanrijding. Volgend jaar gaat het instituut aan de slag met het beoordelen van systemen die fietsers moeten herkennen en aanrijdingen daarmee voorkomen.

In de eerste testronde van Euro NCAP in 1997 figureerden zeven compacte modellen. De Volkswagen Polo en Ford Fiesta scoorden met drie van de (toen maximaal) vier sterren voor volwassen inzittenden het hoogste. Toenmalige succesnummers als de Nissan Micra, Vauxhall (Opel) Corsa, Fiat Punto en Renault Clio gingen met twee sterren naar de sloop, terwijl de Rover 100 met één enkele ster het schaamrood op de Britse kaken werd bezorgd. Op het gebied van voetgangerbescherming scoorde toen eigenlijk iedereen matig tot slecht.

De grote fabrikanten stelden destijds dat de eisen zo zwaar waren, dat vier sterren niet haalbaar was, memoreert Euro NCAP. Volvo haalde die kritiek vijf maanden later onderuit door met de S40 als eerste vier sterren voor inzittendenbescherming te scoren.

Voormalig voorzitter van Euro NCAP Max Mosley is trots op wat Euro NCAP heeft bewerkstelligd: "Duizenden dodelijke ongelukken zijn voorkomen, de vraag van de klant naar veiligheid is groot, fabrikanten strijden om de hoogste veiligheidsbeoordeling en de normen op het gebied van voertuigveiligheid worden steeds hoger."

In hoeverre dat laatste de verdienste van Euro NCAP is, zullen we nooit weten. Maar dat de waakhondfunctie van NCAP waardevol is, bleek enkele maanden geleden weer toen Latin NCAP ontdekte dat bepaalde types van Nissan, waarvan in Brazilië gebouwde exemplaren goed scoorden, als latere Mexicaanse producten door de mand vielen. Bovendien heeft Euro NCAP zich bewezen als poortwachter die nieuwkomers met mogelijk dubieus veiligheids-normbesef buiten de deur houdt.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Vrijwel elk merk heeft momenteel een SUV-achtige in het middendeel van de markt en dat betekent...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden