Tramontana: sportauto van de Costa Brava

Tramontana
TramontanaTramontanaTramontanaTramontanaTramontanaTramontanaTramontanaTramontana
Sinds de Autosalon van Genève is de wereld weer een sportautomerk rijker. De naam is Tramontana en de thuisbasis is de Costa Brava in Spanje.

Sinds de Autosalon van Genève is de wereld weer een sportautomerk rijker. De naam is Tramontana en de thuisbasis is de Costa Brava in Spanje.

Tramontana zal per jaar 12 auto's gaan produceren. Volgens de fabrikant staan het gebruik van hoogwaardige materialen en exclusiviteit daarbij hoog in het vaandel. Met het ontwerp van de auto is geprobeerd klassieke elementen in een modern jasje te verpakken. De vorm en plaats van de luchtinlaten en de passagier die achter de bestuurder zit, doen denken aan jachtvliegtuigen. Volgens Tramontana zit de passagier achter de bestuurder om de gewichtsverdeling te optimaliseren.

Het chassis is gemaakt uit aluminium. Er is daarbij gebruik gemaakt van een eigen crash-systeem met 8 punten op het chassis die de botskracht kunnen absorberen. Volgens Tramontana heeft de auto hiermee het zelfde veiligheidsniveau als een raceauto. Voorts is voor de auto veel gebruikgemaakt van koolstofvezel, hout en zelfs goud. Het hout is bewerkt volgens de traditionele Japanse Urushi-methode, waarbij het wordt voorzien van een natuurlijke laklaag.

De Tramontana is voorzien van een V12-motor met meer dan 500 pk en een koppel van maximaal 850 Nm. De auto weegt 950 kilo. Dat resulteert in een topsnelheid van meer dan 300 km/h en een sprint van 0 naar 100 in 4,0 seconden. Met een lengte van 4,90 m, een breedte van 2,07 m en een hoogte van 1,20 m, is de Tramontana een slagje groter dan een Donkervoort.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.