Definitief: Aston Martin V8 Vantage

Definitief: Aston Martin V8 Vantage
Definitief: Aston Martin V8 VantageDefinitief: Aston Martin V8 VantageDefinitief: Aston Martin V8 VantageDefinitief: Aston Martin V8 VantageDefinitief: Aston Martin V8 Vantage
Aston Martin onthulde in Genève zijn nieuwe V8 Vantage, een model dat valt in de klasse van de Porsche 911. Met de kleine Aston gaat het merk dus concurreren in een segment waarin het niet eerder actief was.

Aston Martin onthulde in Genève zijn nieuwe V8 Vantage, een model dat valt in de klasse van de Porsche 911. Met de kleine Aston gaat het merk dus concurreren in een segment waarin het niet eerder actief was.  

Aston Martin's grote baas Dr. Ulrich Bez, zei tijdens de introductie dat het betreden van een nieuw segment voor de auto-industrie misschien niet wereldschokkend is, maar dat het voor Aston Martin toch een grote stap is. Sinds zijn komst bij de Forddivisie in 2000 is er veel veranderd: in 1992 werden er slechts 42 auto's gebouwd, maar tegenwoordig is er een capaciteit van zo'n 5000 met de hand gebouwde auto's. De V8 Vantage is de belangrijkste auto in de historie van Aston Martin en hij wordt ook de meest betaalbare. Er is een prijs genoemd van 140.000 euro ex belasting.
De productiewagen wijkt nauwelijks af van de concept car die twee jaar geleden in Detroit debuteerde.
De V8 Vantage is korter en lichter dan de DB9. Hij is 4,38 m lang, een verschil van 32 cm. De gewichtsreductie betekent desondanks altijd nog dat de V8 Vantage 1570 kg in de schaal legt. Hij is gebouwd op het nieuwe aluminium VH-platform dat alleen door Aston Martin wordt gebruikt en niet voor modellen van andere Forddivisies beschikbaar is.
De 4,3-liter V8 levert 380 pk en heeft een maximum koppel van 410 Nm. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die het vermogen naar de achterwielen overbrengt.
De sprint van 0-100 km/h legt de V8 Vantage af in 5 seconden en hij bereikt een top van 280 km/h. De auto staat op 18-inch wielen met rubber in de maat 275/40 achter en 235/45 vóór. Het remsysteem moet alle kracht indien nodig weer kunnen beteugelen, vóór zijn remschijven gemonteerd met een diameter van 355 mm, achter met 330 mm. Uiteraard heeft de nieuwe Aston Martin ABS met remassistent en behoren tractie controle, ESP en zes airbags tot de standaarduitrusting. De inzittenden ontbreekt het aan weinig, ze zitten op met leer beklede sportstoelen en worden verder verwend met een uitgebreide audio-installatie en klimaatregeling. Tot de opties behoren een navigatiesysteem, xenon koplampen en een geïntegreerde telefoon.
Aston Martin hoopt in een volledig jaar 3000 V8 Vantages te verkopen.

Gerelateerde forumtopics