‘Toyota wil auto’s zuiniger maken met connectiviteit’

Stroom bewaren

Lexus NX

Toyota wil snel de volgende stap gaan zetten als het gaat om connectiviteit. Dat begint met een verdere uitrol van over-the-air-updates, maar moet er daarna ook voor kunnen zorgen dat de hybrides van het merk (nog) zuiniger worden.

De informatie is afkomstig uit een gesprek met Toyota’s Chief Product Integration Officer Keiji Yamamoto, aangehaald door Automotive News. Yamamoto stelt dat bij Toyota 3.000 mensen druk bezig zijn met software-ontwikkeling. Inclusief toeleveranciers zijn dat er zelfs 18.000 en dat kan eigenlijk ook geen kwaad, want Toyota loopt wat achteraan in de strijd om auto’s meer  ‘smart’ te maken. Automotive News merkt bijvoorbeeld terecht op dat nog maar twee modellen van het gigantische concern (LS500h en de Toyota Mirai) in staat zijn om ‘over-the-air’ updates te ontvangen, daar waar andere merken dat al op grotere schaal hebben ingevoerd.

De volgende stap op over-the-air-update-gebied wordt gezet met de geheel nieuwe Lexus NX, die daarmee natuurlijk niet de laatste zal zijn. De NX is ook voorzien van wat Toyota Predictive Efficient Drive noemt, een softwarepakket dat onder meer in staat is om verkeersinformatie, het af te leggen traject, het rijgedrag van de bestuurder en de staat van het accupakket tot één nuttige informatiebron samen te voegen.

Lexus NX

In de toekomst moet dat er bijvoorbeeld ook voor kunnen zorgen dat een hybride volautomatisch zijn stroom bewaart tot een deel van het traject waar deze het efficiëntst kan worden ingezet, bijvoorbeeld in de stad. Dat lijkt vooral van belang voor de plug-in hybride NX, omdat die een bruikbare afstand geheel elektrisch kan rijden. Helemaal nieuw is deze technologie in de PHEV-wereld overigens niet, maar voor Lexus dus wel. Volgens Yamamoto wordt deze technologie ‘in de nabije toekomst’ gelanceerd.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (155) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.