Toyota verkocht niet eerder zoveel auto's in Europa
Voor ieder wat wils?
Toyota gelooft heilig in zijn zogenoemde 'multi-pathway'-aanpak om naar een schoner wagenpark te gaan. En kennelijk werpt het zijn vruchten af, want Toyota Motor Europe heeft een nieuw verkooprecord gevestigd.
Dat Toyota op elektrisch gebied niet veel in de melk te brokkelen heeft in ons werelddeel hinderde de Japanners ook in 2024 niet op weg naar een nieuw verkooprecord. Afgelopen jaar heeft Toyota Motor Europe maar liefst 1.217.132 nieuwe Toyota's geleverd en dat waren er meer dan ooit. Het is een groei van 4 procent ten opzichte van 2023.
Toyota zet op elektrificatiegebied vooral in op hybrides en daar zat vorig jaar ook de grootste groei. Plug-in hybrides waren goed voor een plus van maar liefst 36 procent, bij hybrides zonder stekker was de groei 9 procent. Bij volledig elektrische auto's ging het om een verkoopgroei van 18 procent. Dat de verkoop van plug-ins zo sterk is gestegen, dankt Toyota vooral aan de C-HR PHEV.
Het leeuwendeel van de auto's was uiteraard van het merk Toyota: 1.128.948 stuks. Toch is er een bijzonder positieve noot voor Lexus. Dat was goed voor 88.184 stuks, maar liefst 19 procent meer dan in 2023. Bij Toyota doen vooral de Yaris Cross (204.787), Yaris (176.782), Corolla (163.393) en C-HR (131.622) het goed. Bij Lexus wakkert de nog behoorlijk verse LBX (23.018) de verkoopgroei sterk aan, al blijft de NX (26.635) de topper.
Toyota in Nederland
Het afgelopen jaar sleet het merk Toyota in Nederland volgens onze cijfers 30.829 auto's, dik 3.000 meer dan in 2023. Dat markeerde het beste jaar voor Toyota in ons land sinds 2012. De piek lag overigens op dik 41.000 voertuigen in 2010. In dit tempo komt dat record mogelijk weer in zicht. Bij Lexus was er in 2024 bijna een verdubbeling van de verkopen vergeleken met het jaar ervoor. Dat is grotendeels aan de LBX te danken. Lexus leverde hier bijna 1.100 auto's, waarvan 593 LBX'en.