Toyota Hilux met 16 pk aan elektrohulp
c
Hybride is bij Toyota al jarenlang het toverwoord. Nu het merk na lang afwachten zijn focus steeds verder op volledig elektrische auto's legt, maakt de Toyota Hilux eindelijk kennis met een vorm van elektrificatie.
In Nederland heeft de Toyota Hilux het tot op heden altijd zonder enige vorm van elektrificatie moeten doen. De fabrikant heeft onder meer al eens een Hilux met brandstofcel getoond, maar die variant is voor de automarkt voorlopig nog toekomstmuziek. Medio volgend jaar maakt de Toyota Hilux in Nederland dan toch écht kennis met een vorm van elektrificatie. De Toyota Hilux Hybrid 48v komt naar ons land en we kunnen je nu al wat meer bijzonderheden vertellen.
Toegegeven: we weten al maanden dat de Hilux een mild-hybride variant zou krijgen. In juni kwamen we hem in Australië op het spoor en onlangs konden we bevestigen dat er ook een Hilux met een licht geëlektrificeerde aandrijflijn naar Nederland komt. Over zijn techniek weten we nu meer.
De Toyota Hilux is er al even met een 150 pk sterke 2.4 dieselmotor én met een grotere 2.8 die het tot 204 pk schopt. De Hilux Hybrid 48v krijgt de 2.8,maar dan met bijval van een 48v mild-hybride systeem. Dat bestaat onder meer uit een kleine 48v lithiumbatterij die een 16 pk en 65 Nm sterke elektromotor-generator aandrijft. Dat vermogen wordt onder meer tijdens het accelereren benut en dat scheelt weer wat milliliters diesel. Het gemiddeld verbruik van de Hilux met mild-hybride 2.8 ligt volgens Toyota tot 5 procent lager dan dat van de 204 pk sterke variant zonder elektrohulp. Andere voordelen: een directere gasrespons, een stillere herstart van de motor en een lager stationair toerental. Naar Nederland komt de Hilux Hybrid 48v aanvankelijk enkel als Double Cab. Het laadvermogen (1.000 kilo) en het maximum trekgewicht (3.5oo kilo) zijn onveranderd.
Toyota Hilux Hybrid 48v.
Kiezen
Verder krijgt de pick-up het nieuwe Multi-Terrain Select-systeem waarmee je kunt kiezen uit rijmodi als Dirt, Sand, Mud, Deep Snow en Rock. De Hilux Hybrid 48v is onder meer uitgerust met het Toyota Safety Sense-pakket veiligheidssystemen dat onder meer het verbeterde Pre-Collision System en Lane Departure Alert bevat. Automatisch grootlicht is van de partij. Maar er is nóg meer. Zo krijgt de Hilux Hybrid 48v het nieuwste Toyota-infotainmentsysteem met 8-inch display en nieuwe software.
De mild-hybride Toyota Hilux Hybrid 48v staat medio 2024 in de showroom. Prijzen zijn er nog niet.