Toyota heeft Prius-familie compleet
Laten we beginnen met de Plug-in Hybrid, want de productieversie van de Prius-met-stekker beleeft in Frankfurt zijn officiële debuut. Met dank aan de vier maal grotere capaciteit van het accupakket en de mogelijkheid om de batterijen in anderhalf uur op te laden, heeft de zuinigste Prius tot nu toe een gemiddeld verbruik van 2,2 liter per honderd kilometer. Dat staat gelijk aan een CO2-uitstoot van 49 gram per kilometer, dus per 1 januari 2012 betalen zakelijke rijders voor deze Prius geen bijtelling. Volgens Toyota kan de Prius Plug-in Hybrid een ruime twintig kilometer zuiver elektrisch rijden, waarna de aandrijflijn functioneert zoals we dat van de normale Prius kennen. Wat de oplaadbare Toyota precies gaat kosten in Nederland (en dus in de lease) weet de importeur op dit moment nog niet te melden, al belooft het merk dat de prijs onder de veertig mille blijft. Zeker is dat de auto in het eerste kwartaal van 2012 daadwerkelijk in de verkoop gaat.
Prius Wagon
In de eerste helft van 2012 krijgen de Prius en Prius Plug-in gezelschap van een ruimere broer; de Prius Wagon. Ook deze variant, die in andere landen overigens Prius+ of Prius V (Amerika) heet, is in Frankfurt voor het eerst op het Europese vasteland te bewonderen. Hoewel de auto 8,5 centimeter hoger en 15,5 centimeter langer is dan z'n familieleden en plaats biedt aan maximaal zeven personen, stoot hij toch een keurige 99 gram CO2 per kilometer uit. Onder de huidige belastingregels valt de MPV-achtige Prius dus binnen de grenzen voor veertien procent bijtelling.
Toyota claimt dat de Wagon helemaal afzonderlijk van de vijfpersoons Prius is ontwikkeld, maar de zevenzitter profiteert wel van de bekende Hybrid Synergy Drive aandrijflijn. Dat betekent dus een elektromotor van 60 kiloWatt én een 98 pk sterke 1,8-liter benzinemotor, waarmee de Wagon in 11,8 seconden vanuit stilstand op honderd kilometer per uur zit en een topsnelheid haalt van 170 km/h. De Wagon maakt als eerste Prius zónder stekker gebruik van compactere lithium-ion batterijen. Mede door het compactere accupakket belooft Toyota dat de Prius Wagon nog tweehonderd liter aan bagageruimte over houdt met alle zitplaatsen in gebruik. Met de achterste twee zitplaatsen in de vloer geklapt groeit die ruimte tot 505 liter.
Facelift
Om hem niet helemaal onder te laten sneeuwen in het geweld van de Wagon en Plug-in, geeft Toyota de standaard Prius ook meteen een kleine facelift. Die beperkt zich voornamelijk tot een paar kleine verbeteringen aan het interieur en uiterlijk van de auto, zoals een nieuwe voorbumper, andere koplampen en gewijzigde achterlichtunits. Bovendien komt er een stel nieuwe multimediasystemen beschikbaar, die meteen ook hun plek vinden in de andere versies van de Prius. Motorisch verandert er bij de vijfzitter niets; de 'standaard' Prius stoot nog steeds 89 gram CO2 per kilometer uit.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mitsubishi Colt is terug: goed voorbeeld doet goed volgen

Voor €10.000 geniet je van open rijden met deze klassieke cabriolets

Jeep Wagoneer (1978) - In het Wild

Dit kost je reis naar Barcelona aan tol

'Tesla plant tweede Europese gigafactory in Spanje'

VinFast VF3 is nieuwe budget-EV 'voor de massa'
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (23) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.