Toyota haalt elektrificatiedoel 2025 net niet
Maar het gaat wel hard
In 2019 scherpte Toyota zijn elektrificatieplannen aan. Niet in 2030, maar al in 2025 moest de helft van de wereldwijd verkochte Toyota’s geëlektrificeerd zijn. Dat doel blijkt net niet te zijn gehaald, al scheelt het niet veel.
Hoe moeten we dit nieuws nu insteken? De elektrificatie bij Toyota gaat razendsnel en laat dus een meer dan gezonde groei zien, maar door een Europese bril bekeken valt het aandeel van geëlektrificeerde voertuigen in Toyota’s afzet wel tegen. Hier is immers al jaren vrijwel iedere Toyota minstens een hybride, maar wereldwijd blijft het aandeel bij de merken Toyota en Lexus samen steken op 46,2 procent. Dat is geen 50, en daarmee werd het eerder aangekondigde doel voor het afgesloten boekjaar 2025 niet gehaald. Het is echter wel flink meer dan in het vorige boekjaar, toen nog ‘slechts’ 37,4 procent van de wereldwijd verkochte Toyota’s en Lexussen een geëlektrificeerde aandrijflijn had.
We moeten niet vergeten dat Toyota ook het merk van de Hilux en Land Cruiser is.
‘Geëlektrificeerd’ betekent bij Toyota uiteraard wat anders dan bij Tesla. EV’s zijn goed voor een zeer bescheiden 1,4 procent van het geheel, of 3,1 procent van het geëlektrificeerde deel. Plug-in hybrides leveren een vergelijkbaar klein aandeel en waterstofauto’s spelen een rol in de marge. Een geëlektrificeerde Toyota of Lexus is in vrijwel alle gevallen (93,5 procent) een hybride zonder stekker, de HEV-aandrijving waarmee Toyota (deels) groot is geworden. Daarvan verkochten Toyota en Lexus er in totaal 4.441.000 in boekjaar 2025, tegen 3.594.000 in 2024.