Toyota GR Supra uitgezwaaid met spectaculaire Final Edition

Afscheid nemen bestaat

Toyota Supra Final Edition
Toyota Supra Final EditionToyota Supra Final EditionToyota Supra Final EditionToyota Supra Final EditionToyota Supra Final EditionToyota Supra Final EditionToyota Supra Final EditionToyota Supra Lightweight EvoToyota Supra Lightweight EvoToyota Supra Lightweight EvoToyota Supra Lightweight EvoToyota Supra Lightweight Evo

De Toyota GR Supra heeft niet lang meer. Toyota kondigt een speciale uitzwaai-editie van zijn sportieve coupé aan, waarmee het de auto vaarwel kust. Dit is de Toyota GR Supra A90 Final Edition en die is niet voor de poes.

Toyota durfde het inmiddels bijna zes jaar geleden met ontwikkelingshulp van BMW aan om de Supra nieuw leven in te blazen. De beroemde modelnaam keerde begin 2019 voor het eerst in decennia terug op een coupé, ditmaal een auto op een platform van BMW. Het werd daarmee dus ook een met Duitse techniek doorspekte sportieveling. Aanvankelijk was de GR Supra er in Nederland enkel met zescilinders en met automaat, later kreeg 'de A90' ook viercilinders en kwam de 3.0-zes-in-lijn ook beschikbaar in combinatie met een handbak. Lang heeft de Toyota GR Supra niet meer. Toyota kondigt namelijk een speciale en direct vrij spectaculaire afscheidseditie aan: de tot 300 stuks gelimiteerde GR Supra A90 Final Edition.

Afscheidseditie

Toyota noem de A90 Final Edition – A90 is hier een verwijzing naar de modelcode – 'de ultieme versie van de huidige generatie Supra'. Uiteraard ligt de 3.0-zes-in-lijn van BMW in de lange neus. Die machine levert nu echter niet 340 pk en 500 Nm zoals normaliter, maar 435 pk en 570 Nm. Dat vermogen vindt via een handgeschakelde zesbak zijn weg naar de achterwielen. De automaat is voor de Final Edition niet beschikbaar. De topsnelheid van de top-Supra ligt met 270 km/h hoger dan die van de reguliere versies met zescilinder (250 km/h).

Toyota Supra Final Edition

Toyota Supra als A90 Final Edition. Zwart en gevleugeld.

De GR Supra A90 Final Edition is meer dan slechts een Supra met meer vermogen. Zo heeft de afscheidseditie uitgebreid verstelbare veren en dempers van KW, een aangepaste wielvlucht voor- en achter én een anders afgesteld differentieel dat onderstuur extra moet tegengaan. De stuurbekrachtiging is anders afgesteld en moet een directer stuurgedrag opleveren, het chassis is stijver dankzij verstevigingen in de bagageruimte, het subframe is versterkt én de stabilisatorstangen voor en achter zijn sterker dan die van een reguliere Supra. Meer aanpassingen? Zijn er. Zo heeft de opper-Supra lichtgewicht 19-inch (voor) en 20-inch (achter) wielen, waar Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber omheen is gevouwen. Die sloffen zijn ook nog eens een centimeter breder dan de reguliere Supra-banden. Ook heeft de A90 Final Edition extra potente Brembo-remmerij en zijn zaken als het carter en de fan van de radiateur herzien. Ook nieuw: de GR Supra A90 Final Edition heeft een tweede, kleinere radiateur voor extra koeling.

Toyota Supra Final Edition

Bijzonder meubilair!

Vanbuiten herken je de GR Supra A90 Final Edition aan zijn matzwarte lak, maar ook zeker aan de vele uit koolstofvezel vervaardigde aerodynamische extraatjes. We zien rondom uit het lichtgewicht goedje opgetrokken lipjes, randjes, spoilertjes en vleugels en zelfs een 'zwanenhals'-spoiler boven op de achterklep. Het gros van deze extraatjes is afgekeken van de GR Supra GT4-raceauto. Dat geldt ook voor de Akrapovic-demper in het uitlaatsysteem. Het interieur kenmerkt zich vooral door zijn speciale in het rood en zwart uitgevoerde kuipstoelen van Recaro.

GR Supra Lightweight Evo

Meer GR Supra-nieuws komt in de vorm van de Toyota GR Supra Lightweight Evo. Dat is een aangescherpte variant van de al bestaande GR Supra Lightweight. Die heeft herziene software, een vernieuwd differentieel en net als bij de GR Supra A90 Final Edition is ook bij deze versie de wielvlucht voor en achter aangepast. Ook heeft de GR Supra Lightweight Evo grotere remschijven van Brembo, een stijver onderstel, een verstevigd chassis en een nieuwe, uit koolstofvezel opgetrokken ducktail achter.

Toyota Supra Lightweight Evo

Toyota GR Supra Lightweight Evo.

De GR Supra Lightweight Evo en GR Supra A90 Final Edition zijn vanaf januari in Europa te bestellen. Als ze uitverkocht zijn, is het over en uit voor de Supra. We zijn nog in afwachting van een reactie van de Nederlandse importeur op de vraag of het tweetal ook in Nederland beschikbaar komt. Van het huidige model zijn in Nederland sinds 2019 'slechts' 46 exemplaren gekentekend. Dat aantal zal vast niet veel meer oplopen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.