Toyota en Tesla meest waardevolle automerken ter wereld

Het hangt af van aan wie je het vraagt

Toyota Corolla Cross

Wat is nou eigenlijk het meest waardevolle automerk ter wereld? Daar valt geen eenduidig antwoord op te geven, zo blijkt. Volgens marktonderzoeker Interbrand is het ook dit jaar weer Toyota, maar het ligt er sterk aan aan wie je het vraagt.

In april werd Tesla door Brand Finance bestempeld als het meest waardevolle automerk ter wereld. Brand Finance is niet de enige marktonderzoeker die die conclusie trekt. Ook onderzoeksbureau Kantar schat Tesla - net als in 2022 - in als het meest waardevolle automerk ter wereld. Marktonderzoeker Interbrand denkt er anders over. In zijn jaarlijkse Best Global Brands-rankschikking is niet Tesla, maar Toyota het automerk met de grootste merkwaarde in 2023. Ook in 2022 was Interbrand van mening dat Toyota het meest waardevolle automerk ter wereld is.

Dit jaar dicht Interbrand Toyota een merkwaarde van €58,94 miljard toe. De marktonderzoeker schat de waarde van Toyota daarmee 8 procent hoger in dan vorig jaar. Volgens Interbrand is Mercedes-Benz met een merkwaarde van €56,12 (+9 procent) miljard na Toyota het waardevolste automerk. BMW volgt op plek vier met een geschatte merkwaarde van €46,75 miljard (+10 procent). In de rankschikking van Interbrand staat Tesla 'pas' op plek vijf met een geschatte merkwaarde van €45,63 miljard (+4 procent).

Kijken we naar alle merken, dan is Apple volgens Interbrand wederom het meest waardevolle merk ter wereld. De merkwaarde van Apple wordt door Interbrand geschat op ruim €459 miljard. Microsoft, Amazon en Google staan achtereenvolgens op plek twee, drie en vier. Samsung volgt op plek vijf, waarna Toyota aansluit op de zesde positie. Interbrand kijkt bij het bepalen van de merkwaarde naar eigen zeggen naar de financiële resultaten, 'de rol die het merk speelt bij klanten die een product overwegen' en naar de concurrentiepositie van een bedrijf.

Top 10 waardevolste automerken Interbrand 2023

1Toyota
2Mercedes-Benz
3BMW
4Tesla
5Honda
6Hyundai
7Audi
8Porsche
9Volkswagen
10Ford

Brandz

Hoe ziet de Top 10 er in de jaarlijkse Brandz Top 100 van onderzoeksbureau Kantar dan uit? Kantar zet Tesla (€61,80 miljard) weer op nummer één en zet in tegenstelling tot Interbrand ook BYD en Ferrari in de Top 10. Toyota staat in de rangschikking van Kantar op plek twee. Opvallend is de enorme afstand tussen Tesla - de nummer één - en nummer twee Toyota. Kantar schat de merkwaarde van Toyota namelijk in op €26,04 miljard, nog niet de helft van de waarde die Interbrand Toyota toedicht. Mercedes-Benz staat in de ranglijst van Kantar op plek drie met een geschatte merkwaarde van €21,90 miljard.

Top 10 waardevolste automerken Kantar (Brandz) 2023

1Tesla
2Toyota
3Mercedes-Benz
4BMW
5Porsche
6BYD
7Ford
8Audi
9Honda
10Ferrari

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (200)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.