Toyota en Tesla meest waardevolle automerken ter wereld
Het hangt af van aan wie je het vraagt
Wat is nou eigenlijk het meest waardevolle automerk ter wereld? Daar valt geen eenduidig antwoord op te geven, zo blijkt. Volgens marktonderzoeker Interbrand is het ook dit jaar weer Toyota, maar het ligt er sterk aan aan wie je het vraagt.
In april werd Tesla door Brand Finance bestempeld als het meest waardevolle automerk ter wereld. Brand Finance is niet de enige marktonderzoeker die die conclusie trekt. Ook onderzoeksbureau Kantar schat Tesla - net als in 2022 - in als het meest waardevolle automerk ter wereld. Marktonderzoeker Interbrand denkt er anders over. In zijn jaarlijkse Best Global Brands-rankschikking is niet Tesla, maar Toyota het automerk met de grootste merkwaarde in 2023. Ook in 2022 was Interbrand van mening dat Toyota het meest waardevolle automerk ter wereld is.
Dit jaar dicht Interbrand Toyota een merkwaarde van €58,94 miljard toe. De marktonderzoeker schat de waarde van Toyota daarmee 8 procent hoger in dan vorig jaar. Volgens Interbrand is Mercedes-Benz met een merkwaarde van €56,12 (+9 procent) miljard na Toyota het waardevolste automerk. BMW volgt op plek vier met een geschatte merkwaarde van €46,75 miljard (+10 procent). In de rankschikking van Interbrand staat Tesla 'pas' op plek vijf met een geschatte merkwaarde van €45,63 miljard (+4 procent).
Kijken we naar alle merken, dan is Apple volgens Interbrand wederom het meest waardevolle merk ter wereld. De merkwaarde van Apple wordt door Interbrand geschat op ruim €459 miljard. Microsoft, Amazon en Google staan achtereenvolgens op plek twee, drie en vier. Samsung volgt op plek vijf, waarna Toyota aansluit op de zesde positie. Interbrand kijkt bij het bepalen van de merkwaarde naar eigen zeggen naar de financiële resultaten, 'de rol die het merk speelt bij klanten die een product overwegen' en naar de concurrentiepositie van een bedrijf.
Top 10 waardevolste automerken Interbrand 2023
1 | Toyota |
2 | Mercedes-Benz |
3 | BMW |
4 | Tesla |
5 | Honda |
6 | Hyundai |
7 | Audi |
8 | Porsche |
9 | Volkswagen |
10 | Ford |
Brandz
Hoe ziet de Top 10 er in de jaarlijkse Brandz Top 100 van onderzoeksbureau Kantar dan uit? Kantar zet Tesla (€61,80 miljard) weer op nummer één en zet in tegenstelling tot Interbrand ook BYD en Ferrari in de Top 10. Toyota staat in de rangschikking van Kantar op plek twee. Opvallend is de enorme afstand tussen Tesla - de nummer één - en nummer twee Toyota. Kantar schat de merkwaarde van Toyota namelijk in op €26,04 miljard, nog niet de helft van de waarde die Interbrand Toyota toedicht. Mercedes-Benz staat in de ranglijst van Kantar op plek drie met een geschatte merkwaarde van €21,90 miljard.
Top 10 waardevolste automerken Kantar (Brandz) 2023
1 | Tesla |
2 | Toyota |
3 | Mercedes-Benz |
4 | BMW |
5 | Porsche |
6 | BYD |
7 | Ford |
8 | Audi |
9 | Honda |
10 | Ferrari |