Toyota Crown Sport gepresenteerd
Het sportievere broertje
Toyota riep vorig jaar juli een nieuwe Crown-modellenfamilie in het leven, waarbij we ook al kort de sportiefste van het stel te zien kregen: de Crown Sport. Die is nu volledig onthuld.
Vorig jaar zomer maakten we digitaal kennis met de helaas niet voor ons bestemde geheel nieuwe Toyota Crown: de Crown Crossover. Een hybride, hoog op zijn pootjes staande sedanachtige die behoorlijk hoog in Toyota's modellengamma staat. De Crown Crossover gaat aan onze neus voorbij en dat is best wel een gemis, want Toyota komt namelijk met een heuse familie met meerdere Crown-modellen. Zo zouden de Crown Sedan, Crown Estate en Crown Sport nog volgen. Die laatste is nu in thuisland Japan aan de wereld getoond.

De Crown Crossover, Crown Sport, Crown Sedan en Crown Estate
Zoals we vorig jaar bij het prototype (vanaf foto 7) al konden zien, krijgt de Crown Sport een behoorlijk eigen gezicht binnen de Crown-familie. Het front doet meer denken aan dat van de nieuwste Prius, terwijl de Crown Crossover meer een bZ4X-achtige neus heeft. Bovendien is de Crown Sport voorzien van duidelijk sportiever vormgegeven bumperwerk en tot 21 inch grote wielen om zijn sportieve inborst te benadrukken. In het interieur ziet het er echter eerder chic dan sportief uit en zijn de overeenkomsten met het interieur van de Crown Crossover niet te missen. Ook hier tref je een 12,3-inch infotainmentscherm en verder ook nog vooral veel fysieke knoppen.
De Crown Sport is weliswaar ook een cross-over, maar volgens Toyota is de 4,72 meter lange, 1,88 meter brede en bijna 1,57 m hoge Crown Sport een auto die vooral is gemaakt voor rijplezier. Daar moeten zaken als een extra sportief onderstel en meesturende achterwielen (Dynamic Rear Steering) aan bijdragen. Hij deelt verder net als de andere Crown-modellen zijn basis met auto's als de hier in Nederland ook leverbare RAV4 en Highlander en dat betekent ook dat er bekende techniek voor de aandrijving in zit. De Toyota Crown Sport komt namelijk op de Japanse markt als een waarschijnlijk 234 pk sterke hybride met een 2.5-viercilinder als kloppend hart en met E-Four-vierwielaandrijving. Er komt ook een plug-in hybride versie met de 2.5 als kloppend hart, waarover later meer bekend wordt.

Toyota Crown Sport
Toyota zegt vooralsnog alleen in te zetten op de Japanse markt en 700 exemplaren per maand te gaan bouwen. Bepaald geen volumemodel dus. Hij gaat in zijn thuisland omgerekend €37.566 kosten.