Toyota C-HR+: goedkoper dan bZ4X en groter rijbereik
Tot ruim 600 kilometer bereik
De elektrische Toyota C-HR+ is goedkoper dan grote broer Toyota bZ4X en biedt voor minder geld een groter rijbereik. De vanafprijs van de Toyota C-HR+ ligt nipt onder de €38.000.
Enkele jaren geleden had Toyota in Nederland nog geen enkele elektrische auto in het aanbod. Inmiddels heeft het niet alleen de bZ4X, maar ook de compacte Urban Cruiser. Het gat tussen die twee vult Toyota op met de C-HR+. Die deelt, hoewel zijn naam anders doet vermoeden, geen moertje, stekkertje of snoertje met de C-HR die met verbrandingsmotoren is uitgerust. Net als de bZ4X troont de C-HR+ op een puur voor elektrische auto's bestemd platform. Niet alleen wat formaat betreft zit de Toyota C-HR+ tussen de Urban Cruiser en bZ4X, ook wat prijs betreft nestelt hij zich ertussen. Zijn vanafprijs bedraagt €37.995.
Daarmee is de Toyota C-HR+ nipt goedkoper dan grote broer bZ4X. Die is er vanaf €39.995. Interessant daarbij: de instappers van beide modellen hebben dezelfde aandrijflijn. Dat maakt vergelijken eenvoudig. De Toyota C-HR+ Dynamic Limited Edition - zoals de voorlopige instapper heet - perst een elektrisch bereik van 456 kilometer uit zijn 54-kWh (netto) accu. De instap-bZ4X is goed voor een actieradius van 444 kilometer. In beide gevallen drijft een 167 pk sterke elektromotor de voorwielen aan.
Voor wie die ruim 450 kilometer actieradius niet toereikend is, heeft Toyota een alternatief. De Toyota C-HR+ is er ook met 72-kWh (netto) accu en met 224 pk sterke elektromotor. Die combinatie is goed voor een rijbereik van 609 kilometer. De C-HR+ met deze aandrijflijn is er vooralsnog alleen als First Edition en kost €43.995. De bZ4X is niet met deze 72-kWh accu leverbaar, maar is wel bekend met de 224 pk sterke elektromotor. De duurste Toyota C-HR+ heeft vierwielaandrijving en levert dankzij twee elektromotoren 343 pk. Die combinatie is goed voor een actieradius van 505 kilometer. Voor deze versie betaal je €50.995.
Ongeacht de gekozen variant kan de C-HR+ met 150 kW snelladen. De Toyota C-HR+ met de minst vermogende aandrijflijn mag niets trekken. De 224 pk sterke variant mag dat wel, al is het maximum trekgewicht met 750 kilo niet enorm. De variant met vierwielaandrijving mag tot 1.500 kilo trekken en is daarmee aantrekkelijker voor wie geregeld met een aanhanger op pad moet. Let wel: een trekhaak is alleen tegen meerprijs verkrijgbaar en kost €1.691.
De nieuwe Toyota C-HR+ is er voorlopig in drie uitvoeringen.
Uitrusting Toyota C-HR+
Instapuitvoering Dynamic Limited Edition heeft al 18-inch lichtmetaal, een infotainmentsysteem met een diagonaal van 14 inch en een 7-inch digitaal instrumentarium. Stoel- en stuurverwarming zijn standaard, evenals een warmtepomp, climate control en een uitgebreid pakket passieve en actieve veiligheidssystemen. De First Edition voegt onder meer privacy glass en een elektrisch te openen en sluiten achterklep daaraan toe. Topversie Executive heeft daarbovenop standaard een contrasterend zwart dak, 20-inch lichtmetaal en met zowel kunstleder als suède bekleed meubilair. Voorruitverwarming en Panoramic View Monitor maken eveneens deel uit van het Executive-feestje.
Prijzen Toyota C-HR+
| Accu (netto) | Vermogen | Aandrijving | Actieradius | Uitvoering | Vanafprijs | |
| C-HR+ | 54 kWh | 167 pk - 269 Nm | Voor | 456 kilometer | Dynamic Limited Edition | €37.995 |
| C-HR+ | 72 kWh | 224 pk - 269 Nm | Voor | 609 kilometer | First Edition | €43.995 |
| C-HR+ | 72 kWh | 343 pk - 438 Nm | Voor en achter | 505 kilometer | Executive (AWD) | €50.995 |
De eerste exemplaren van de Toyota C-HR+ komen naar verwachting in maart naar Nederland. Is een C-HR+ je te krap en is de bZ4X dat ook? Wacht dan nog even. De Toyota bZ4X Touring staat te trappelen om de Nederlandse markt binnen te rijden.




