Toyota Corolla AE86: volledig elektrisch én met brandstofcel
Moderne legendes
Toyota heeft twee wel heel bijzondere auto's gepresenteerd. Het heeft namelijk twee exemplaren van de Toyota Corolla AE86 omgebouwd. Een krijgt een 'reguliere' elektrische aandrijflijn, de ander lust waterstof!
Toyota's als de MR2, Celica en Supra spreken bij liefhebbers veelal tot de verbeelding, maar als er één sportieve Toyota een legendarische status heeft verworven, dan is het wel de Corolla AE86. Met name in thuisland Japan geniet de AE86 een behoorlijke status. De AE86 is de benaming voor de coupéversie van de Corolla die tussen 1983 en 1987 werd geleverd. Waar de hatchbacks en sedans gewoon voorwielaandrijvers waren, hadden de AE86's achterwielaandrijving. Toyota brengt twee wel heel bijzondere technisch gemoderniseerde AE86's mee naar de Tokyo Auto Salon.
Volledig elektrisch én met verbrandingsmotor op waterstof
Toyota leverde van de AE86 vroeger zowel een tweedeurs als een driedeurs uitvoering. Daarnaast bestonden van beide carrosserievarianten twee versies met elk een afwijkend front. De Levin had conventionele rechthoekige koplampen terwijl de Trueno klapkoplampen kreeg. De AE86 Levin die Toyota naar Tokyo brengt, is omgebouwd tot EV. Uitgebreide technische specificaties deelt Toyota niet, al zien we wel dat de achterbank plaats heeft moeten maken voor het accupakket en andere hardware van de elektrische aandrijflijn. Het accupakket komt uit de Prius Plug-in Hybrid, de elektromotor uit de hybride versie van Toyota's grote pick-up: de Tundra. Opvallend: hij heeft een handgeschakelde versnellingsbak!

Toyota Tokyo Auto Salon AE86 Trueno H2 Concept
De tweede omgebouwde AE86 is de Trueno-variant. Met klapkijkers dus. Deze heeft gewoon een verbrandingsmotor, maar dan wel een die op waterstof loopt! Achterin liggen de twee waterstoftanks uit de Mirai. Onder meer de injectoren, brandstofslangen en bougies zijn aangepast, maar de aanpassingen zijn verder vrij minimaal.
Toyota heeft verder extra potente concept-cars van de GR Yaris meegebracht naar Tokyo: de Sébastien Ogier Edition Concept en de Kalle Rovanperä Edition Concept. Dit zijn beide varianten met meer koppel (390 Nm) dan de reguliere GR Yaris en die elk voorzien zijn van speciaal stickerwerk. Ook introduceert Toyota GR-extraatjes voor de GR86 en een GR Yaris die met extra GR-onderdelen is overladen. Ook tilt het in Tokio de Yrais Rally2 Concept op het podium.