Toppers en Floppers 2012: Maurice de Bouvère

Jaguar F-type
Mercedes-Benz 280 SL PagodeSergio Marchionne in Auburn Hills | Foto: ANP/AFPPeugeot 208 1.4 VTi AllureLancia Flavia cabrioletCitroën C6
Het einde van het jaar is aangebroken en dus is het traditioneel tijd voor de lijstjes. Wegens het uitblijven van de Apocalyps krijgen onze redacteuren toch nog de kans om hun visie te geven op het auto-jaar 2012. Wat hadden we niet willen missen en waardoor hadden we liever gewild dat de aarde toch maar was vergaan? We trappen af met de toppers en floppers van Maurice de Bouvère.

Top

1. Jaguar F-Type

De Jaguar F-Type is zondermeer een van de meest spraakmakende primeurs van de afgelopen Autosalon van Parijs. De nieuwe Jaguar draagt ontegenzeggelijk de handtekening van de succesvolle Schotse ontwerper Ian Callum, die al zo veel smakelijke Aston Martins op z'n naam heeft staan. Maar het fysiek van de F-Type heeft zeker ook lijnen die zomaar het ontwerp van een sportauto van Italiaanse komaf zouden kunnen beheersen. De F-Type luidt volgens Jaguar een nieuw tijdperk in voor het merk. Dat tijdperk komt er gelukkig al snel aan en start komend voorjaar als de nieuwe cabrio z'n debuut beleeft.

2. MRB-vrijstelling Oldtimers

Het lijkt er op dat de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting behouden blijft voor degenen die een oldtimer als hobby bezitten. Het kabinet is van plan om oldtimers per 1 januari 2014 aan te slaan voor motorrijtuigenbelasting, maar liefhebbers die gemiddeld niet meer dan een paar duizend kilometer per jaar afleggen, worden als het aan de Tweede Kamer ligt vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

3. Lancia mag blijven

Diverse media meldden dat Fiat-opperhoofd Sergio Marchionne de stekker uit Lancia wil trekken. De Nederlandse importeur van de fabrikant nuanceert het nieuws echter en stelt dat Lancia gewoon blijft bestaan, maar dat er wel veranderingen in de productie aangebracht gaan worden. Hopen maar dat deze uitspraken op waarheid berusten en dat dat het Italiaanse merk niet zoals al te veel monumentale merken hebben gedaan een wisse dood tegemoet gaat.

Flop

1. HUD Peugeot

Peugeot heeft het begrip head up-display in de 208 een geheel nieuwe betekenis gegeven door het instrumentarium hoog op het dashboard te monteren. Maar het haalt het niet bij in de voorruit geprojecteerde informatie; in de praktijk werkt het namelijk niet geheel feilloos. Het is een veeg teken dat Peugeot heeft moeten schipperen met het concept, getuige het kleine, afgeplatte stuurtje, dat hoe je het ook afstelt altijd deels het zicht op de klokken ontneemt.

2. Lancia Flavia

Lancia heeft weer een cabrio in het gamma, compleet met geleende typebenaming van een van z'n roemruchte modellen uit het verleden, Flavia. Maar deze convertible is natuurlijk niets meer of minder dan een Italiaanse interpretatie van de Chrysler 200, zoals de Thema dat is van de 300C. De inspiratie van de Italianen lijkt door frustratie de nek omgedraaid, want Lancia volstaat met het plakken van z'n logo op grille, achterklep en stuurwiel van de Flavia.

3. Einde Citroën C6

Begin december verdween de Citroën C6 na zeven productiejaren van het toneel. En daarmee hebben we niet alleen afscheid genomen van de laatste Fransman van statuur die de strijd kon aangaan met de 'Grote Duitse Drie', maar ook van een van de eigenzinnigste modellen van het vorige decennium. De verkoopaantallen kwamen helaas nimmer in de buurt van het niveau dat de fabrikant voor ogen had. Goed nieuws: een opvolger zit in het vat in de vorm van de DS5.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.