Top en flop 2015: Nic de Boer

'Volvo's? Ik houd er niet zo van'

Volvo S90
Jaguar XEBentley EXP 10 ConceptMini ClubmanFerrari 412Lancia Ypsilon
Eén keer per jaar mogen de AutoWeek-redacteuren zich van hun meest subjectieve kant laten zien en dat is bij het samenstellen van hun persoonlijke top en flop-lijst over het jaar dat achter ons ligt. Op tweede kerstdag gaat Nic de Boer los over de Jaguar XE, Volvo S90, Bentley EXP10, Mini Clubman, klassiekers als belegging en de Nuova Lancia Ypsilon.

Top 1: Volvo S90

Volvo's? Ik houd er niet zo van. Eerst waren het bonkige vierkante karren en de laatste jaren is die vorm ingeruild voor een generieke vormgeving. U kunt een V40 onderscheiden van een Mazda 3? Ik heb daar aardig wat moeite mee. De XC90 valt in een segment wat mij helemaal niet aanspreekt maar is wel een mooie voorbode voor wat komen gaat. De S90 vind ik een schot in de roos. Die auto kan voor niets anders worden aangezien dan een Volvo. Ik vind 'm heel geslaagd – inclusief de achterpartij met lampen die lijken alsof iemand er een aansteker onder heeft gehouden. Ingetogen chic, zoals het hoort. Net als bij de Jaguar XF geldt: leuk dat er weer eens wat anders te kiezen valt in het segment van A6, E-klasse en 5-serie.

Top 2: Jaguar XE

Toen ik de Jaguar XE voor het eerst op de plaatjes zag, vond ik het een beetje een inwisselbaar model. Maar nu ik hem regelmatig in het verkeer tegenkom, vind ik het achteraf bezien toch wel een mooie auto. Goed om te zien dat de XE aanslaat – bij mij in de buurt kom ik hem in elk geval vaak tegen. Ik kan me voorstellen dat dit anders is als je diep in Drenthe woont. Kennelijk durven mensen toch wel eens iets anders te kiezen dan de standaard 'Duitse drie'. Volgend jaar wordt de feestvreugde in dit segment verhoogd met de komst van de Alfa Giulia. En dan is er natuurlijk nog de Tesla Model 3, die best nog wel eens de lachende derde kan worden - op de Nederlandse markt in elk geval.

Top 3: Bentley EXP10

Bij concept cars moet je altijd maar afwachten of je er ooit nog eens iets van hoort. En als dat het geval is, moet je maar afwachten wat er van die aanvankelijke showstopper overblijft. Voor de Bentley EXP10 heb ik goede hoop. Niet alleen is het de mooiste concept die ik afgelopen jaar voorbij zag komen, het is ook de meest realistische. Als alles goed gaat, moet dit over enige tijd het Bentley-alternatief zijn voor de 911. Het kan aan mij liggen, maar van die Porsche gaat wat mij betreft hoe langer hoe meer de magie af. Daarom is het leuk dat Bentley zich er mee gaat bemoeien. Bijkomend voordeel is dat Bentley hiermee een nog bereikbaarder merk wordt. Bentleys in het straatbeeld; die kun je niet genoeg hebben.


Flop 1: Mini Clubman

Van alle Mini's die tot op heden onder regie van BMW zijn verschenen, vind ik de Clubman het leukst. De vórige Clubman welteverstaan, met zijn zelfmoorddeurtje (uitkijken dat je bij het uitstappen niet over de gordel struikelt) en leuke achterdeurtjes. Bij de komst van de huidige generatie Mini trok ik al een beetje mijn wenkbrauwen op. Bij de vormgeving is te merken dat de rek er een beetje uit is en wat is er met het formaat gebeurd? Mini is niet echt Mini meer. Komen we bij de huidige Clubman: die mocht gelukkig wel zijn leuke achterdeurtjes houden, maar verder is de creativiteit ver te zoeken. Oh, hij rijdt gerust als een trein en de prijzen zijn op een ouderwets hoog niveau, maar wat verder de toegevoegde waarde is tussen de concurrentie? Ik vraag het me af. U vind het toch niet erg dat ik doorspaar voor een 3-serie Touring?

Flop 2: Klassiekers als belegging

Geld is niets meer waard, dus beleggen we in andere zaken. Vastgoed, whisky, wijn én natuurlijk klassieke auto's. Als je goed kiest, kan van een model de prijs in een jaar zomaar verdubbelen. Het gevolg is dat klassiekers (en dan heb ik het vooral over de auto's in het allerhoogste segment) niet meer door liefhebbers worden gekocht, die hun hele leven hebben gedroomd en gespaard om uiteindelijk hun felbegeerde auto te kopen, maar door beleggers met dollartekens in hun ogen. Die auto's worden weggestopt en zien waarschijnlijk nooit het asfalt meer. Bovendien worden die klassiekers voor de liefhebbers steeds onbereikbaarder omdat de prijzen met tonnen tegelijk de hoogte in gaan. De zucht naar geld is het aan het winnen van de liefhebberij.

Flop 3: Nuova Lancia Ypsilon

Blader je even mee in de klassiekercatalogus? Daar zien we de Lambda uit de jaren 20, de Aurelia uit de jaren 50, de Gamma uit de jaren 70 en de Thesis is een mooie runner up. Maar we zijn in 2015. We maakten kennis met de gefacelifte Ypsilon, het enige overgebleven model van dit merk. Want de Delta is sinds dit jaar uit de prijslijst verdwenen. Ik vraag me af voor wie Lancia nog de moeite heeft gedaan om de Yp te faceliften. Hij is er in elk geval niet mooier van geworden. De Italianen hadden er beter een vijfdeurs Fiat 500 van kunnen maken – dan had hij betere verkoopkansen gehad. Laten we het gewoon maar onder ogen zien: Lancia is dood. Alleen de stekker moet nog uit de beademing worden getrokken.

Lezersreacties (69)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.