Top en flop 2015: Frank Jacobs

'Marchionne, de al-Sahaf van Alfa'

Top en flop 2015: Frank Jacobs
Top en flop 2015: Frank JacobsTop en flop 2015: Frank JacobsTop en flop 2015: Frank JacobsTop en flop 2015: Frank JacobsTop en flop 2015: Frank Jacobs
Eén keer per jaar mogen de AutoWeek-redacteuren zich van hun meest subjectieve kant laten zien en dat is bij het samenstellen van hun persoonlijke top en flop-lijst over het jaar dat achter ons ligt. Vandaag Frank Jacobs over Sergio al-Sahaf, autootjes tekenen, James Dean spelen en wegopbrekingen.

Top 1: Masashi Makayamo

Medio juni ben ik aan de Côte d'Azur om kennis te maken met de vierde generatie Mazda MX-5. Eigenlijk is dat natuurlijk mijn absolute topper van 2015, maar daarover hebben mijn collega's de afgelopen dagen al genoeg uitgewijd. Minstens zo leuk als de auto zelf is dat ik 's avonds aan tafel zit naast Masashi Makayamo, de man die de MX-5 ND en NC heeft ontworpen. Aangezien ik als kind auto-ontwerper wilde worden en ik mijn schoolschriftjes altijd volkliederde met Silver Shadows, CX-en en wat ik in die tijd al niet meer adoreerde, liep het diner met Makayamo-san al gauw uit op een tekenwedstrijdje. Drie keer raden wie de NE gaat ontwerpen..

Top 2: Porsche Boxster Spyder

Dacht ik na een weekje MX-5 rijden dat het niet mooier kon worden, zit ik ineens een paar dagen in de Porsche Boxster Spyder. Ik ben altijd al een groot fan van de Boxster geweest (veel, pardon, nog leuker dan een 911: kom maar op, liefhebbers..), dit is de Boxster in het kwadraat. Ik ben ook altijd fan geweest van James Dean, en dit is de Porsche die hij gereden zou hebben wanneer hij een halve eeuw later was geboren. Dit is dus ook de Porsche die ik zou hebben gereden wanneer ik flmster was geworden. De jongste zoon van mijn vriendin was er ook al niet uit te slaan, geschminkt als Minion; wordt Niels de nieuwe Dean? Hopelijk rijdt hij later dan wel wat voorzichtiger.

Top 3: Het Nieuwe AutoWeek

Eigengeilerij, gewoon omdat het kan. Sinds afgelopen week ligt de compleet nieuwe AutoWeek in de winkel, een prachtige afsluiter van ons jubileumjaar. Rustiger, mooier, hoogwaardiger. Wij geloven dat dit is wat de wereld de komende jaren zoekt in een autoblad. In een kwart eeuw is AutoWeek nog nooit zo ingrijpend veranderd als nu. We hebben er met z'n allen keihard aan gewerkt en zijn heel blij met het resultaat. Mijn altijd kritische kater Moos Mozes ligt er as we speak lekker op. Maar het spannendste moet nog komen: wat vinden jullie er van? Want daar maken we AutoWeek tenslotte voor.

Flop 1: Sergio al-Sahaf

Eind juni woon ik de feestelijke onthulling bij van de langverwachte Alfa Romeo Giulia. Een enorme menigte journalisten uit heel de wereld wordt in een veel te klein Alfamuseum gepropt, waar maar twee Giulia's de onverdeelde aandacht krijgen, beide in onrealistische QV-trim. Naar de gewone Giulia zoals jij en ik hem straks hopen te rijden, is het tot de dag van vandaag gissen. Ben ik de enige die meer dan alleen uiterlijke gelijkenis ziet tussen Sergio Marchionne en Mohammed al-Sahaf?

Flop 2: DS

In mei woon ik nog zo'n megalomaan feest bij. Citroën lanceert, ter ere van de zestigste verjaardag van de DS, een nieuw premiummerk; DS. Die strategie heeft in China aardige successen opgeleverd, maar ja, wij zijn geen Chinezen. En als je het dan toch probeert, grijp dan een echt nieuw model aan voor de gelegenheid. Want een gefacelifte Citroën DS5 en, kort daarop, een opgewarmde DS4, zullen niemand overtuigen de double chevron te moeten vergeten. En waarom zouden we ook? Citroën is een schitterend merk met een rijke historie. Dat heeft geen premiumtak nodig.

Flop 3: Verkeerschaos

Wat een bende was het weer op de wegen, en in het bijzonder op de 'mijne'. Vorig jaar al isoleerde de gemeente Almere een half jaar mijn complete buurt door een cruciale kruising af te sluiten. De opluchting na het ontzet heeft niet lang geduurd. Dit jaar werd dezelfde straat weer maandenlang afgesloten voor niets meer dan een nieuw laagje asfalt. En dan de A1 die tussen Muiden en Diemen een paar honderd meter wordt opgeschoven. Die bende gaat nog vele jaren duren. Kom op zeg, zelfs de Fransen bouwden in nog geen drie jaar tijd de hoogste brug ter wereld.

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.