Top 20-auto’s uitgelicht: het succes van de Toyota Yaris Cross verklaard
‘Meestgeproduceerde auto van Frankrijk’ succesvoller dan het origineel
- Elco van der Meer
- Achtergrond
In de Autoverkoop Top 20 van 2024 zijn we beland bij nummer 10. Een plek die een SUV uit het B-segment inneemt, en wel de Toyota Yaris Cross. Daarmee laat hij zijn hatchbackvormige naamgenoot achter zich, die moet het doen met plek 12.
Vorig jaar wist Toyota maar liefst 6.136 stuks van de Yaris Cross een Nederlandse eigenaar te geven, tegen 5.828 stuks van de Yaris hatchback. Als je beide cijfers optelt zou de Yaris de op een na bestverkochte auto van 2024 zijn, na de Tesla Model Y.
Niet alleen bij ons is de Yaris Cross een gewild model, het is de bestverkochte B-SUV van Europa en – jawel – de meestgeproduceerde auto van Frankrijk. Jawel, deze Yaris Cross rolt in Frankrijk van de productieband, en door het succes van de Toyota hebben echt Franse modellen het nakijken.
Dit maakt de Yaris Cross bijzonder
Het recept van de opgehoogde Yaris is allesbehalve uniek. Je neemt een hatchback, laat hem aan alle kanten iets groeien, geeft hem meer bodemvrijheid en daar is -ie. Peugeot doet het bijvoorbeeld met de 208 en 2008, Renault met de Clio en Captur. Beide modellen die de Yaris Cross een gevoelige klap toebrengt, want de eerste dubbeltest tegen de Renault beslist de Yaris meteen in zijn voordeel en ook andere concurrenten bijten hun tanden op hem stuk. Dat komt deels door de uniek presterende hybride aandrijflijn waarmee bijna elke Yaris Cross is uitgerust, al ben je met de handgeschakelde versie minstens zo goed bedeeld.
Yaris Cross wint (bijna) alle tests
Het is juist de niet-hybride Yaris Cross 1.5 VVT-i die een belangrijke dubbeltest op zijn naam schrijft. Concurrenten zijn de Volkswagen T-Cross, Ford Puma en Opel Mokka. Hoewel de Volkswagen het ruimste is maakt zijn aandrijflijn weinig indruk. De Ford Puma rijdt fijn, maar wordt al gauw duur als je de uitrusting op niveau wil brengen en de Opel Mokka remt weliswaar goed, de kofferbakruimte is klein. De conclusie: 'De Yaris Cross blijkt het beste totaalplaatje te bieden, waarbij de aandrijflijn de absolute speerpunt is. Sterker nog, we prefereren de handgeschakelde versie boven de hybride variant. Dat maakt de Toyota de betere keuze in deze vergelijking.' Ook het testverbruik is met 5,4 l/100 km (1 op 18,5) aanzienlijk lager dan dat van de concurrenten, zelfs zonder hybridetechniek.
Wie dit jaar een Toyota Yaris Cross bestelt krijgt een subtiel bijgepunt model, maar ook de concurrentie zit niet stil. Daarom mag de verbeterde Yaris opnieuw opdraven tegen de ingrijpender aangepaste Renault Captur. En met resultaat, want dit keer eindigt de Toyota nipt op de tweede plaats. Daar was wel wat voor nodig: 'De Captur heeft niet alleen een beter infotainmentsysteem gekregen, maar ook een verder verfijnde aandrijflijn. Tel daar de inmiddels gunstiger prijsstelling bij op en de Captur sprokkelt net een puntje meer binnen.'
Gebruikers over hun Yaris Cross
De populariteit van de Yaris Cross blijkt ook uit het aantal gebruikers dat een review schrijft op AutoWeek.nl, waarvoor dank! Het geeft een nog beter inzicht in de sterke en zwakke punten van deze compacte Toyota. Een makke blijkt het ruimteaanbod, met name voor passagiers. “Toyota heeft zijn best gedaan om het voor volwassen achterpassagiers zo onaangenaam mogelijk te maken”, schrijft een kritische eigenaar daarover. “Deuren die niet bepaald ver opengaan, een schuine C-stijl waardoor je diep moet bukken, beperkte beenruimte, een zitting die te rechtop staat, geen ventilatie of usb”, somt hij op, om te concluderen: “Hier moet je gewoon niet zijn.”
Ook een tweede berijder is kritisch op dit gebied. “De ruimte op de achterbank is echt krap en ook voorin ontbeert men beenruimte aan de passagierskant.” Een derde eigenaar strooit nog wat zout in de wond: “Boven de achterbank geen lichtpunt, evenzo in het dashboardkastje, de dubbele kofferbodem kan niet rechtop blijven staan, hoedenplank is geen plank maar een zeiltje.” Ook de stoelen blijken geen onverdeeld genoegen, waarbij vooral de zitting als te kort wordt ervaren.
Wel zijn de meeste eigenaren tevreden met de hybride aandrijflijn. “Soepel en schokvrij trek je op en het volle vermogen is zo nodig direct beschikbaar”, schrijft deze Hybrid-rijder. “De motor hoor je nauwelijks, soms een beetje op de achtergrond, alleen bij vol vermogen is er meer geluid maar lawaai kan ik het niet noemen.” Opvallend: net als bij enkele andere hybrides melden enkele eigenaren van een Yaris Cross problemen met de 12V-accu, waardoor de auto vaak niet meer start. Wil je meer gebruikerservaringen lezen? In dit artikel hebben een aantal ervaringen van Yaris Cross-rijders voor je samengevat, hier vind je alle individuele reviews.
Conclusie Toyota Yaris Cross
De Toyota Yaris Cross zaagt ongetwijfeld aan de poten van de concurrentie, en gezien de gewonnen tests lijkt dat goed te verklaren. Er spreekt simpelweg heel veel voor deze compacte SUV. Opvallend is het aantal kritische gebruikers dat zowel de ruimte als het zitmeubilair geen hoge score geeft. Daar staat wel een soepele en ook in de praktijk erg zuinige hybride aandrijflijn tegenover.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Navigatie, Achteruitrijcamera, Climate Control, Bluetooth
- 2023
- 38.351 km

Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-I Hybrid 116pk CVT Active Business
- 2024
- 14.550 km

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Explore | AUTOMAAT | ZGAN met slechts 3.350 km! | Met o.a. achteruitrijcamera en navigatie!
- 2023
- 3.341 km