Tolweg zonder tolpoortjes: achteraf online betalen na rijden op nieuwe snelweg in Nederland
Betaling kan ook automatisch
Het is in Nederland bepaald niet gebruikelijk om tol te betalen, want we betalen immers wegenbelasting. Toch betaal je voor bijvoorbeeld de Westerscheldetunnel wél tol. Eind 2024 gaat er een nieuw stuk snelweg open en ook daar wordt tol geheven. Echter niet via de gebruikelijke tolpoortjes.
Wie door de Westerscheldetunnel tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen, moet daarvoor tol betalen. Die tik je af bij een van de tolpoortjes. Het voordeel? Je vergeet niet te betalen. Het nadeel? Mogelijk wachten voordat een tolpoortje vrij komt. In december dit jaar gaat er tussen Vlaardingen en Rozenburg een nieuw stuk snelweg open waarvoor je ook tol moet betalen. Die betaal je echter niet ter plekke bij een tolpoortje.
Op de A24/Blankenburgverbinding betaal je de tol achteraf. Het systeem daarachter heet e-Tol. Daarmee betaal je de tol digitaal en achteraf. In landen als Ierland, Frankrijk en Noorwegen bestaat dit systeem al langer. Om te voorkomen dat je achteraf online vergeet te betalen, kun je ook automatisch betalen. “De meest simpele optie is automatisch tol betalen”, stelt Strijk. “Hiervoor meldt de weggebruiker zich één keer aan bij een toldienstverlener. De weggebruiker betaalt vanaf dan met tegoed of automatisch voor elke rit over de A24. Dat scheelt een hoop administratie en gedoe. De tweede optie is om iedere tolrit zelf online te betalen. Dit kan op de website e-Tol.nl", aldus directeur Tolheffing Jan Strijk van de RDW.
Wat betaal je dan voor een ritje over het nieuwe stuk weg? €1,45 voor lichte voertuigen - waaronder reguliere personenauto's - en €8,70 voor zware voertuigen. Boven de A24 zijn nu de waarnemingscamera's opgehangen die de kentekens van de voertuigen waarnemen. In december gaat de nieuwe weg open. Zoals het er nu naar uitziet wordt e-Tol niet geïntroduceerd voor de Westerscheldetunnel. Wel wordt het systeem ingevoerd bij de nog aan te leggen doorgetrokken en verbrede A15 bij Arnhem.