Togg komt met kleine SUV als derde model in 2027

Togg komt later ook met kleine sedan

Togg T10X

Bij de onthulling van Toggs eerste model, twee jaar geleden, werd nog gezegd dat een sedan de tweede auto zou zijn. Het werd echter de fastback T10F. Deze dient als vervanging voor een snel veranderende markt, zegt de CEO.

Gürcan Karakas, de CEO van Togg, geeft aan dat het niet zonder reden is dat de door Pininfarina getekende fastback nu toch voor een sedan komt. Eerder zou een  C-segment-sedan, in thuismarkt Turkije nog altijd een extreem belangrijke carrosserievariant, als tweede model komen. “De tijden veranderen snel, net als de behoeftes van consumenten”, verklaart Karakas tegenover AutoWeek. "En dus is een iets hoger model, met wel een sportieve lijn, nu belangrijker. De F10X vervangt voorlopig onze plannen voor een sedan. Een derde model komt en dat wordt een kleinere SUV. Reken op 2027. Wellicht volgt daarna een kleine sedan op hetzelfde platform."

Veel vraag in eigen land voor Togg

De CEO is overweldigd door de interesse uit eigen land voor Toggs eerste model, zegt hij. “We rekenden zelf met krap 20.000 orders. Het werden er 177.000. Let wel, dat zijn mensen die allemaal een aanbetaling hebben gedaan van €3.000. Bizar! Een deel moesten we uiteraard teleurstellen, want zoveel productiecapaciteit hebben we nog niet. Evengoed zaten en zitten we enorm boven de begroting."

Toen we de man twee jaar geleden spraken bij de onthulling van zijn eerste auto gaf hij al aan dat Turkije de basis was. “Als je als automerk op je eigen thuismarkt niet kunt presteren, heb je in andere landen niets te zoeken.” Die basis is er nu, dus gaat Togg over de grenzen, te beginnen met West-Europa. Opvallend genoeg mikt het merk niet zoals veel beginnende EV-fabrikanten op een markt als Noorwegen, maar juist op de grootste markten. Duitsland en Frankrijk zijn eerst, zo eind 2024, begin 2025. “Duitsland is de grootste automarkt en de basis van de Europese auto-industrie. Wij willen meteen de koe bij de horens pakken en juist in die markt inbreken. Laten zien dat we het kunnen”, aldus Karakas, die zelf dertig jaar bij Bosch heeft gewerkt. Zodoende kent hij de ‘oude wereld’ die hij tegemoet gaat erg goed.

Nederland zal snel volgen, maar een exacte termijn heeft hij nog niet. “Maar die beslissing kan in enkele weken worden genomen als de zaken logistiek lopen in Duitsland”, verklaart hij. “We zijn zoals je weet niet van plan te gaan werken met dealers, maar gaan de auto zelf online verkopen en met enkele uitlevercentra en experience centers gaan werken. Willen we in Nederland starten, dan is dat dus supersnel gebeurd zodra we de knoop doorhakken."

Lees binnenkort een uitgebreid interview met de Togg-CEO in AutoWeek

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.