Toen in het nieuws: Volvo 760 en/of 960

Ronder of iets minder hoekig?

Volvo 760 AutoWeek 31 1990
In het kader van Throwback Thursday en de 25e verjaardag van AutoWeek kijken we vandaag terug op AutoWeek 31 uit 1990, waar ons een blik wordt gegund op de gefacelifte Volvo 760. Tevens laten we de eerste beelden zien van z'n grote broer, de 960. Of zijn we dingen door elkaar aan het halen?

Nummer 31 van 1990 staat in het teken van spionagefotografie. Want het zijn niet alleen de Volvo 760 en 960 waar we ons licht op laten schijnen, ook nemen we een kijkje in de Lotus-fabriek in Hethel en schrijven we over 'de grootste geheimen die Lotus niet wilde prijsgeven'. Als bonus tonen we schimmige foto's van een Ferrari Testarossa met vierwielaandrijving. Inmiddels weten we dat de auto daarmee nooit werd geleverd. Maar we gaan het nu over Volvo's hebben!

Wat schreven we?

Volvo maakt de 760 bij de facelift, die eind 1990 wordt gepresenteerd, veel afgeronder dan het huidige model. Dat geldt aleen voor front en kont, de middensectie blijft ongewijzgd. Door z'n gestroomlijndere koets daalt de luchtweerstand met 10 procent. Er komt een 3,0-liter zescilinder 24-klepper van ongeveer 200 pk en Volvo heeft een nieuwe, elektronisch gestuurde viertrapsautomaat in de aanbieding voor de 760.

Verder maken we melding van een nieuw topmodel, een sedan gepositioneerd bóven de 760, 960 genaamd. De komst van een versie met vijfde deur trekken we in twijfel. We achten het echter niet uitgesloten dat Volvo een V8 in de 960 gaat leveren. Tot slot vragen we ons hardop af tot wanneer de 240 in productie zal blijven. In 1990 is hij namelijk al 16 jaar op de markt ...

Wat zeggen we nu?

Bij Volvo is 'afgerond' een relatief begrip, zeker in de jaren 80 en 90. Maar eerlijk is eerlijk: het front (met nieuwe koplampunits) en de achterkant (met gewijzigde achterlichten in de stijl van de door Bertone getekende 780) van de 760 zijn inderdaad iets minder hoekig dan eerst. Maar in tegenstelling tot wat we schreven, wordt de 760 niet gefacelift maar simpelweg vervangen door de 940 en 960. Die overigens wel grotendeels op de 700-serie waren gebaseerd.

De 3,0-liter zescilinder lijnmotor die de oude PRV6 verving, leverde 204 pk, een V8 is nooit in de 900-serie geleverd. Een vijfdeurs hatchback kwam er evenmin, maar dat hadden we ook niet echt verwacht. En die goeie ouwe 240? Daarvan ging de sedan in 1991 uit productie, de Estate ging nog tot 1993 mee.

PRIVATE LEASE Volvo

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.