Toen in het nieuws: Renault Safrane
Project X54 volgt Renault 25 op
Wat schreven we 25 jaar geleden precies voor artikelen en hadden we het een beetje bij het rechte eind? We vroegen het ons de laatste tijd - ook in verband met ons jubileum dit jaar - steeds vaker af en besloten dat het een goed idee zou zijn om wekelijks terug te blikken op onze eerste jaargang uit 1990.
Het grote nieuwsitem van AutoWeek 21 van 1990 kopt 'X54: de Renault 25 voor 1991'. We zien twee enigszins schimmige foto's van een matzwart prototype waarin je - met de kennis van nu - overduidelijk een Renault Safrane herkent. Dat de opvolger van de 25 deze naam zou krijgen, wisten we bij het schrijven van het verhaal nog niet.
Wat schreven we?
We weten te melden dat de 25-opvolger als 'X54' wordt aangeduid en dat-ie ongeveer 4,70 meter lang wordt en een Cw-waarde van 0,27 heeft. Het ontwerp is van de Japnner Joji Nagashima, die wat zijdelingse hulp heeft gekregen van Giugiaro. De motoren zijn dwarsgeplaatst, Renault heeft hiervoor een nieuwe versnellingsbak en differentieel moeten ontwerpen. Sommige versies hebben elektronisch regelbare schokdempers en er komt ook vierwielaangedreven '25' met een 3.0 V6 turbomotor van 250 pk. De auto wordt in 1991 op de IAA in Frankfurt geïntroduceerd, begin 1992 komt-ie naar Nederland en de prijzen liggen op het niveau van de vergelijkbare Citroën XM en Peugeot 605.
Wat zeggen we nu?
Dat van die prijzen klopte: de instap-Safrane, de 2.2i RN, had je destijds vanaf omgerekend 24.652 euro, de basisversies van de XM en 605 kostten respectievelijk 22.984 en 23.215 euro. Ook dat van die zescilinder turbo met vierwielaandrijving (Quadra) was correct; dat werd in 1994 de Biturbo van 263 pk, die je als 'gewone' RXE of als luxe Baccara kon krijgen. Deze had ook eerdergenoemde elektronische dempers en niveauregeling. Hij was er alleen met handbak en is vanwege z'n kleine oplage (iets meer dan 800) een zeldzame verschijning.
Ondanks dat er met de auto weinig mis was, werd de Safrane geen groot commercieel succes. In 2000 werd de productie gestopt. De presentatie van de Safrane (die een luchtweerstandscoëfficient had van 0,30 en niet 0,27) van was overigens niet op de IAA in 1991 maar een half jaar later op de salon van Genève. Eind 1992 kwam-ie bij ons op de markt.