Toen in het nieuws: geheimen van de Fiat-groep
Op komst: Fiat Bino en Micro
In vergelijking met 1990 heeft Fiat een behoorlijke duikvlucht gemaakt op de ranglijst van grootste autoproducenten. Het is te danken aan de overname van Chrysler dat het Italiaanse merk (als Fiat Chrysler Automobiles, FCA) nog steeds in de top 10 is te vinden want als het concern het alleen van de productie- en verkoopaantallen van Fiat, Alfa Romeo en Lancia moest hebben, dan hing de vlag minder fier te wapperen. In nummer 27 van 1990 blikken we vooruit op de toekomstige modellen van de Fiat-groep, waarbij de hoofdrol is weggelegd voor de Bino, de opvolger van de Uno
Wat schreven we?
De opvolger van de Fiat Uno gaat Bino heten, groeit in alle opzichten en komt in 1994 op de markt. Dan is er 'project A93', een auto die voortkomt uit een samenwerking tussen Fiat en de Russische overheid, waarbij de Italianen het ontwerp en de motoren verzorgen en de Russen de versnellingsbak en de productie van de auto voor hun rekeing nemen. Fiat heeft ook nog de 'Micro' op de rol staan voor 1992, dit wordt de opvolger van de 126. In een klein, verder niet toegelicht zinnetje lezen we dat we in 1993 een nieuwe 'monocorps' Vetturone mogen verwachten.
Lancia komt in 1994 met een gefacelifte Thema. Een jaar eerder hebben we al kennis kunnen maken met een nieuwe Delta en in 1995 is het de beurt aan de opvolger van de Y10, die Y11 gaat heten.
Over Alfa Romeo schrijven we onder andere dat er in 1992 een nieuwe 75 komt, in '93 een nieuwe Spider en in '95 een nieuwe 33. In dat jaar krijgt ook de 164 een restyling.
Wat zeggen we nu?
De opvolger van de Uno wordt in september 1993 uit de doeken gedaan als Punto en dus niet als Bino. Van project A93 hebben we nooit meer iets concreets vernomen en de Micro werd in 1991 gelanceerd als Cinquecento, die - zoals we al schreven - inderdaad in Polen werd gebouwd. Vetturone was de codenaam voor de auto die we in 1994 zouden leren kennen als Ulysse, de MPV die op dezelfde basis stond als de Lancia Zeta, Peugeot 806 en Citroën Evasion.
Wat Lancia betreft: de 'restyling' van de Thema voor 1994 was feitelijk het einde van het model, dat werd opgevold door de Kappa. Met de nieuwe Delta hadden we het bij het rechte eind en dat gold ook voor de opvolger van de Y10, die begin 1996 evenwel geen Y11 maar simpelweg Y(psilon) ging heten.
Tot slot Alfa Romeo: in 1992 kwam er inderdaad een nieuwe 75, die 155 werd gedoopt. De nieuwe Spider die we voor 1993 aankondigden, liet iets langer op zich wachten (1995) en kreeg voor het eerst in z'n bestaan voorwielaandrijving. De nieuwe 33, door ons aangekondigd voor 1995, leerden we kennen als 145 en de geplande restyling van de 164 - de Super met nieuwe koplampen en extra chroom - kwam eerder dan verwacht, in 1993.