Toen in het nieuws: de Fiat Micro!

Toen in het nieuws: Fiat Micro
Toen in het nieuws: Fiat MicroToen in het nieuws: Fiat MicroFiat CinquecentoFiat CinquecentoFiat CinquecentoFiat Cinquecento - interieurFiat Cinquecento
De nieuwe rubriek 'Toen in het nieuws' is inmiddels toe aan de derde aflevering, waarin we terugblikken op het nieuws van exact 25 jaar geleden. Deze keer staat de Fiat Cinquecento in de schijnwerpers, een auto die we in een camouflagekostuum voorbij zagen rollen.

Wat schreven we 25 jaar geleden precies voor artikelen en hadden we het een beetje bij het rechte eind? We vroegen het ons de laatste tijd - ook in verband met ons jubileum dit jaar - steeds vaker af en besloten dat het een goed idee zou zijn om wekelijks terug te blikken op onze eerste jaargang van 1990.

In AutoWeek 18 van 1990 hadden we groot nieuws te pakken! In onze rubriek 'Betrapt!' schitteren een hele rits foto's van een ingepakt, minuscuul Fiatje dat we vol overtuiging 'Micro' doopten.

Wat schreven we?

Fiat zou werken aan een opvolger van de 126, die we voorbij zagen rollen in een provisorisch camouflagepakje. Het kleintje zou in de voetsporen treden van de aloude 500 en Topolino en zou waarschijnlijk Micro of Nuova Topolino gaan heten. Z'n lengte zou onder de 3,20 meter blijven en Italdesign zou verantwoordelijk zijn voor z'n koetsje, dat met een Cw-waarde van 0,31 behoorlijk gestroomlijnd beloofde te worden.
Onder de kap zou een dwarsgeplaatste tweecilinder komen te liggen met 704 cc en zo'n 30 pk, goed voor een topsnelheid van 120 km/h. Meer voorspellingen deden we met z'n gewicht: dat zou beperkt blijven tot 600 kilo. Het verbruik moest - volgens onze glazen bol - uitkomen op zo'n 4 l/ 100 km; "Daar hoeft u dus niet arm van te worden". In 1991 moest de Micro het levenslicht zien, om in 1992 ons land te bezoeken.

Wat zeggen we nu?

Met onze voorspellingen sloegen we de plank hier en daar keihard mis, terwijl we op andere punten weer gelijk kregen. Om met dat laatste te beginnen: het eindproduct - dat natuurlijk Cinquecento ging heten - kreeg inderdaad de 704 cc sterke tweepitter onder de kap... in onder andere Polen, niet bij ons. Wij kregen een 899 cc grote achtkleps viercilinder met 39 pk in de neus van onze Cinquecento, die inderdaad vanaf 1992 in ons land werd verkocht.
Leuk detail: het blokje was aanvankelijk ook 903 cc groot en met 40 pk te krijgen, maar deze werd later wegens fiscale redenen verkleind. Z'n Cw-waarde lag met 0,33 iets hoger dan we dachten, dat Italdesign Giugiaro z'n koets zou tekenen, klopte dan weer wel. Het leeggewicht lag met 702 kilo ook boven de door ons geschatte 600 stuks. De auto was met een topsnelheid van 140 km/h stukken rapper dan we schreven, wat een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km met zich meebracht. De lengte van de Cinquecento kwam uiteindelijk uit op 3,23 m, en was dus langer dan we in onze vooruitblik meldden. Later kregen we overigens gezelschap van een heuse Sporting met een 54 pk sterke 1,1-liter viercilinder.

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.