Toekomst voor Chrysler en Dodge
MPV's versus performance
Vorige week liet Fiat Chrysler Autmobiles aan zijn investeerders weten hoe het de komende vijf jaar door denkt te komen. Er wordt groots ingezet op Alfa Romeo en ook Maserati krijgt de komende jaren de nodige aandacht. FCA heeft verder enige duidelijkheid verschaft over de toekomst van Fiaten RAM, maar Dodge en Chrysler bleven buiten beschouwing. Het leek er zelfs even op dat FCA, door Dodge de laatste jaren niet van volledig nieuwe modellen te voorzien en ook Chrysler maar wat te laten aanmodderen, een of beide modellen uit zijn portfolio wilde krassen. Dat blijkt niet zo te zijn.
Eerder werd bekend dat Chrysler 62.000 Pacifica's gaat leveren aan partner Waymo, het merk van (Google) Alphabet waarmee een Uber-achtige autodeeldienst opgezet is. Chrysler, dat momenteel alleen nog de op leeftijd geraakte 300C en de genoemde Pacifica aanbiedt, blijft binnen FCA het merk dat zich bezighoudt met MPV's. Dodge zou zijn eigenzinnige plekje op de Amerikaanse automarkt voorlopig bezet kunnen houden. Het merk heeft momenteel de Charger, Challenger, Durango, Journey en Grand Caravan in het gamma. FCA zegt dat 70 procent van de Amerikaanse automarkt een hatchback of SUV is en dat er daarom weinig ruimte meer is voor sedans. Binnen Dodge zou daar echter nog wel plek voor zijn, aldus Marchionne. Een nieuwe Charger lijkt derhalve gewoon in het verschiet te liggen.