Tijdreis: Tien jaar geleden op de site!
De Land Cruiser is al sinds mensenheugenis op de markt, maar de enorme terreinbeul heeft altijd vast weten te houden aan z'n originele DNA. Goed, ze zijn door de jaren heen wat luxer geworden, maar werkpaarden zijn het altijd gebleven. Tien jaar geleden maakten we kennis met de gefacelifte Land Cruiser 100.
Nieuw was de 5-traps automaat voor de dieselende Toyota. Weinig bijzonder natuurlijk. Wel geinig is het feit dat de vernieuwde Land Cruiser de eerste auto in z'n segment werd die standaard over een achteruitrijcamera beschikte. Wie de grote Japanner met een navigatiesysteem bestelde kreeg bovendien bluetooth-connectiviteit met zich mee.
Spannender nieuws uit het verre Oosten kwam tien jaar geleden van Nissan. De 350Z was al even onthuld, sterker nog, we hadden er al in gereden. Toch was de spierbundel nog altijd niet in Europa op de markt. Onze versie stond vanaf 48.695 euro in de showrooms. Voor dat geld kreeg je een heerlijke zescilinder die de achterwielaandrijver tot een bijzonder stukje techniek maakte. 18-inch wielen, xenon-pitten en fraai oranje lederen Alezan-bekleding behoorden tot de uitrusting. Voor dat laatste moest je dan wel bijbetalen. Cruise control, verwarmbare stoelen en een Bose-audiosysteem waren dan weer wél standaard.
Adiós!
Treurig nieuws uit Mexico. Tien jaar geleden kregen we te horen dat de uitzwaai-editie van de Volkswagen Kever z'n debuut maakte. De oer-Kever rolde nog altijd van de band in het verre Mexico, maar moest nu toch z'n laatste adem uitblazen. Onder de achterklep een vrolijk pruttelende 1,6-litermotor die er 46 pk uit perste. Het uitzwaaimodel, de Ultima Edicion, zou in een oplage van 3.000 stuks worden gemaakt. De Kever werd opgeleukt met verchroomde bumpertjes, spiegels, strips en wieldopjes.
Volumemodel en pk-festijn
Opel parkeerde z'n nieuwe Astra voor onze digitale stoep. We zagen een auto die een stuk groter werd ten opzichte van z'n voorganger. De derde generatie Astra kreeg dezelfde wielbasis als z'n voorganger, toch werd-ie zo'n veertien centimeter langer. Het zou nog een half jaar duren voor Opels nieuwe volumemodel z'n reisje naar de showrooms zou maken.
De pk-knaller van de week was toch wel de ronduit bizarre Smart Roadster met V6 Biturbo onder de kap. Het apparaat zou helaas nooit in productiegaan, maar dat nam niet weg dat het 1,4-liter biturbo-blok een geweldig ragbakkie was. Zes seconden naar de 100 km/h, een topsnelheid van 220 km/h en een spijkerhard onderstel: gegarandeerde pret.
Lees ook
Nieuwe BMW X5: met Neue Klasse-design de 3-serie achterna
Peugeot ziet niets in kleine elektrische auto onder e-208
Test: Lexus RZ (2025) – Een spelcomputer voor gevorderden
