Tesla Cybercab is officieel: 'autonomie die de wereld gaat veranderen'
Voor minder dan 30.000 dollar, maar dat hoeft niet
Tesla heeft de langverwachte Robotaxi onthuld. Zoals de modelnaam al suggereert is het een volledig elektrisch voertuig, maar zoals we van het merk gewend zijn zitten er mooie toekomstvisioenen én gewaagde beloftes over prijs en levering aan vast.
- Autonome 'deeltaxi' moet wereld veranderen
- Tweepersoons met vleugeldeuren
- 'Minder dan 30.000 dollar'
De Tesla Robotaxi is het toppunt van wat ceo Elon Musk al die tijd al voor zich zag met de ‘Full Self Driving’-functies in bestaande Tesla-modellen. Het is een auto van Model Y-formaat, maar dan met twee omhoog openende deuren, evenzoveel zitplaatsen, een grote bagageruimte en 0 stuurwielen of pedalen. De Robotaxi, die door Musk tijdens de presentatie ook wel ‘Cybercab’ wordt genoemd, is immers altijd volledig autonoom. Je bestelt hem als een Uber-taxi, komt op de beloofde tijd aanrijden en brengt je naar je bestemming, allemaal volledig geautomatiseerd. Qua design zijn er zeker overeenkomsten te zien met (vooral) de Model 3 en Model Y, maar is de Robotaxi tegelijkertijd wat scherper. Zijn tweedeurs koets en sterke wigvorm maken hem eigenlijk een typische coupé, maar dan hoger en met een opvallend lange kont.
Goedkoper en minder ruimtevretend
De gevolgen daarvan zullen volgens Musk veel verder gaan dan alleen wat comfort voor de gebruiker. Een autonome auto is voor iedereen te gebruiken en is dus veel vaker onderweg, naar voorzichtige inschatting van Musk zomaar vijf tot tien keer vaker dan een normale auto. Daarmee heeft de Robotaxi ook ‘vijf tot tien keer de waarde’ van een normale auto, rekent Tesla ons gretig voor. Het drukt de kilometerprijs, die volgens de bedenkers lager moet liggen dan de natuurlijke, ongesubsidieerde prijs van openbaar vervoer. Meer onderweg betekent bovendien minder parkeren, dus zouden parkeerterreinen in een Robotaxi-toekomst een andere functie kunnen krijgen. Het moge duidelijk zijn: Tesla heeft ambitieuze plannen met autonoom vervoer. De Robotaxi moet ook een uitkomst zijn voor wie een auto simpelweg te duur vindt: de kosten worden gedeeld en gebruikers betalen alleen voor individuele ritten.
Tesla Robotaxi
Met name in grote steden moet de Robotaxi dus een ware revolutie teweeg gaan brengen.De manier waarop de Robotaxi autonoom rijdt, is bewust eenvoudig gehouden. Net als de bestaande Tesla’s gebruikt hij alleen zicht (dus camera’s) en kunstmatige intelligentie (AI) om die beelden te interpreteren. Geen LiDars dus, en dat drukt in ieder geval de prijs. Musk stelt dat de auto’s evengoed vele malen veiliger zijn dan een door mensen bestuurd voertuig, en noemt daarvoor enkele redenen. Ten eerste staan ze allemaal met elkaar in verbinding en zijn ze continu aan het ‘oefenen’. De Robotaxi’s komen dus ook allerlei situaties tegen en kunnen daarvan leren. Ten tweede worden ze nooit moe en kunnen ze de hele tijd alle mogelijke hoeken in de gaten houden. Dat auto’s tegelijkertijd nog best weleens wat moeite hebben met het interpreteren van moeilijke situaties, zullen we dan maar even negeren.
Ook in Model 3 of Model Y
Hoewel de Robotaxi de enige Tesla-auto is die volledig voor autonoom rijden is ingericht, benadrukt Musk dat een Model 3 of Model Y straks in feite dezelfde rol kan vervullen. Alle hardware om op precies dezelfde wijze autonoom door het verkeer te gaan, is in die auto’s en de andere Tesla-modellen al aanwezig.
Hoe hard de Robotaxi kan en wat de actieradius is, hebben we nog niet ontdekt. Waarschijnlijk is dat bewust, want hoe relevant zijn deze cijfers voor een voertuig dat alle rit-gerelateerde zorgen voor je uit handen moet nemen? Tesla heeft wel goed nagedacht over wat er nodig is om zo’n Robotaxi zonder zorgen rijdend te houden. De auto heeft bijvoorbeeld in het geheel geen laadpoort en laadt altijd draadloos, via op specifieke plekken gemonteerde inductieladers. Ook het schoonmaken van in- en exterieurs gaat automatisch via robots, waarvan Musk op het ‘We, Robot’ event van de Robotaxi-onthulling een heel arsenaal laat zien.
Op dat evenement rijden trouwens verschillende Robotaxi’s rond. Bezoekers konden er dus meteen gebruik van maken door een rondje door de zaal te rijden. Musk geeft grinnikend toe dat hij ‘de neiging heeft om wat optimistisch te zijn’ als het gaat om introductietijden, maar belooft dat de Tesla Robotaxi voor 2027 op de (Amerikaanse) markt verschijnt. Voor die tijd, dus al in de komende jaren. Kunnen mensen in Californië en Texas autonome reguliere Tesla’s op dezelfde manier zien rondrijden. Hoewel het idee van de Robotaxi is dat iedereen hem kan gebruiken, is het wel degelijk mogelijk om er één te kopen. Wat dat kost? ‘Minder dan 30.000 dollar’, belooft Musk.
Robovan
Leuk en aardig, maar wat nu als je met meer dan twee personen bent? Dan is er de Robovan. Die ziet er zo mogelijk nog futuristischer uit, en zullen we in een later artikel wat uitgebreider uit de doeken doen.
Tesla Robovan en Tesla Robotaxi.