Tesla nog nipt groter dan BYD in wereldwijde EV-verkopen

Maar het gat wordt kleiner

BYD Sealion 7

De titel ‘grootste EV-fabrikant ter wereld’ is al jaren voor Tesla, maar het Chinese BYD zit de Amerikanen op de hielen. Ook in 2024 gaat de winst nog naar Tesla, maar het gat wordt snel kleiner.

‘Wie wordt de grootste EV-fabrikant’? We vragen ons dat al af sinds januari 2023, toen bleek dat BYD Tesla al in 2022 op de hielen zat. Een jaar later bleek er aan die situatie niet veel te zijn veranderd en Tesla blijft BYD ook in 2024 nipt voor. Dat blijkt uit een analyse van Bloomberg. BYD verkocht in 2024 in totaal 4,25 miljoen auto’s. Die zijn naar goed BYD-gebruik allemaal geëlektrificeerd, maar in ‘slechts’ 1,76 miljoen gevallen volledig elektrisch.

Dat is net te weinig voor BYD om zich ’s werelds marktleider op EV-gebied te noemen, want Tesla verkocht in 2024 1,79 miljoen auto’s, uiteraard allemaal EV’s. Maar Tesla moet zich wel degelijk zorgen gaan maken als het hecht aan die titel. Het verkocht voor het eerst in ruim tien jaar minder auto’s op jaarbasis, en moet genoegen nemen met 1,1 procent minder dan in 2023. Dat staat in schril contrast met BYD, dat in totaal (dus inclusief hybrides) een schokkende 41 procent meer auto’s verkocht dan een jaar eerder.

Overigens heeft BYD Tesla eerder tijdelijk ingehaald als wereldwijde EV-koning, maar dat ging toen om kwartaalcijfers. Voor een heel jaar is het kennelijk wederom nog net te vroeg, maar het lijkt opnieuw een kwestie van tijd voordat de Chinezen de Amerikanen definitief van de troon stoten.

PRIVATE LEASE BYD

Lezersreacties (79)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.