Tesla Model S met afstand meest geëxporteerde elektrische auto
Nederland is Tesla Model S liever kwijt dan rijk
In de eerste jaren na zijn introductie wist de Tesla Model S in Nederland behoorlijk rap terrein te winnen. Maar wat blijkt? De Tesla Model S verlaat Nederland bijna net zo rap als dat hij ons land binnenkwam. Het is met afstand de meest geëxporteerde elektrische auto van Nederland.
In 2013 was het zover. Eindelijk werden de eerste exemplaren van de Tesla Model S in Nederland geleverd. In zijn eerste Nederlandse verkoopjaar gingen er 1.194 exemplaren van over de balie. Het jaar erop vonden 1.437 Models S een Nederland baasje en in 2017 werden er al 2.077 exemplaren van de Tesla in Nederland geregistreerd. In 2018 had de de Amerikaanse EV in Nederland met 5.622 nieuw geregistreerde exemplaren zijn absolute topjaar. Nederland lijkt nu Model S-moe. De Tesla is de elektrische auto waarvan er dit jaar de meeste exemplaren zijn geëxporteerd. Dat blijkt uit een rapport van restwaardebepaler Autotelex.
In de eerste tien maanden van 2023 hebben maar liefst 1.154 Tesla's Model S ons land verlaten. Dat zijn er bijna zoveel als er in 2013 werden geleverd. Van geen enkele andere elektrische auto zijn er tot en met oktober dit jaar zoveel exemplaren geëxporteerd. De afstand tot de nummer twee is enorm. Op plek twee staat kleine broer Model 3 waarvan er van januari tot en met oktober dit jaar 657 stuks zijn geëxporteerd. De Volkswagen e-Golf volgt op plek drie met 625 registraties. Overigens vinden we ook op plek zes een Tesla, daar staat de Model X.
Het grote aantal Tesla's Model S dat Nederland verlaat houdt ten dele verband met de grotere populariteit die de - goedkopere - Model 3 en Model Y genieten. Ook speelt uiteraard mee dat de Model S al even op de markt is en er al veel exemplaren beschikbaar zijn waar de leasecontracten van zijn afgelopen. Dat verklaart mede de aanwezigheid van de Model 3 op plek twee, de eerste exemplaren daarvan werden al eind 2018 geleverd. De gehele Top 10 bestaat uit modellen die in Nederland al jaren meedraaien of inmiddels al niet meer worden verkocht. Kijk maar eens naar de i3, Ioniq Electric en de Ampera-e. In totaal zijn er er in de eerste tien maanden van dit jaar 6.295 EV's geëxporteerd.
Top 10 meest geëxporteerde elektrische auto's - Januari t/m oktober 2023
Merk | Model | Aantal | |
1 | Tesla | Model S | 1.154 |
2 | Tesla | Model 3 | 657 |
3 | Volkswagen | e-Golf | 625 |
4 | Nissan | Leaf | 563 |
5 | Jaguar | I-Pace | 483 |
6 | Tesla | Model X | 435 |
7 | BMW | i3 | 363 |
8 | Hyundai | Ioniq Electric | 257 |
9 | Hyundai | Kona Electric | 246 |
10 | Opel | Ampera-e | 229 |
Import
Terwijl vooral oudere elektrische auto's Nederland verlaten, halen particulieren en autobedrijven ook EV's naar ons land. Dat waren er tot en met oktober aanzienlijk meer dan er geëxporteerd werden. Ruim twee keer zoveel zelfs: 14.649 stuks. De Top 10 van EV's die de Nederlandse automarkt liever kwijt dan rijk is ziet er totaal anders uit dan de ranglijst van meest geïmporteerde EV's. Zo bestaat de lijst met tien meest geïmporteerde elektrische auto's voor een groter deel uit modellen die nog niet zo gek lang op de markt zijn. De Peugeot e-208 is dit jaar tot nu toe de meest geïmporteerde elektrische auto en de Volkswagen ID3 staat op plek twee.
Het feit dat er aanzienlijk meer EV's worden geïmporteerd dan geëxporteerd wijst er onder meer op dat er zeker vraag is naar gebruikte elektrische auto's. Dat blijkt onder meer uit de gretigheid waarmee de SEPP-subsidiepot voor tweedehands elektrische auto's leeg wordt getrokken. Met een Model S maak je géén aanspraak op SEPP-aanschafsubsidie, ook niet met het gros van de Tesla's Model 3 met een aantal jaar ervaring.
Top 10 meest geïmporteerde elektrische auto's - Januari t/m oktober 2023
Merk | Model | Aantal | |
1 | Peugeot | e-208 | 1.107 |
2 | Volkswagen | ID3 | 917 |
3 | Renault | Zoe | 916 |
4 | Hyundai | Kona | 675 |
5 | Volkswagen | e-Up | 616 |
6 | Tesla | Model 3 | 601 |
7 | Peugeot | e-2008 | 548 |
8 | Volkswagen | ID4 | 521 |
9 | Fiat | 500 | 456 |
10 | Mini | Cooper Electric | 387 |
Dieptepunt bereikt
Volgens Autotelex hebben oudere elektrische auto's wat restwaarde betreft hun dieptepunt inmiddels wel bereikt. Dat zou betekenen dat auto's zoals de Model S, oudere Nissans Leaf en dergelijke niet meer zo veel in prijs gaan dalen.
Totale import en export
In de eerste tien maanden van dit jaar zijn in totaal 206.624 auto's - ongeacht het type aandrijflijn - geïmporteerd. Van de Volkswagen Golf werden bijna 7.600 exemplaren naar Nederland gehaald en daarmee was de Golf de meest geïmporteerde auto. Op plekken twee en drie staan de Volkswagen Polo en Toyota Yaris.
De Volkswagen Golf was ook het model waarvan er in de eerste tien maanden van dit jaar de meeste exemplaren zijn geëxporteerd. Het gaat om 2.839 stuks. Op plekken twee en drie vinden we de Volvo V40 en de Renault Mégane (Estate). In totaal zijn tot en met oktober 89.839 personenauto's geëxporteerd.