Tesla en Mercedes-Benz meest waardevolle automerken ter wereld

Afhankelijk van aan wie je het vraagt

Tesla Model 3 Performance

Je hoeft niet de grootste autofabrikant ter wereld te zijn om op de hoogste waarde te worden geschat. Dat blijkt ook in 2024 weer en wel uit de rangschikking die marktonderzoekbureau Kantar in zijn BrandZ geheten lijst van meest waardevolle merken ter wereld heeft gemaakt. Dat heeft namelijk Tesla ingeschaald als meest waardevolle automerk ter wereld. Brand Finance denkt daar echter anders over. Dat duwt namelijk Mercedes-Benz op de troon.

Er zijn diverse onderzoeksbureaus die jaarlijks een lijst opstellen met wat volgens hen de meest waardevolle merken ter wereld zijn. Brand Finance publiceert jaarlijks een enorme ranglijst, evenals Interbrand en onderzoeksbureau Kantar. In april 2023 werd Tesla door Brand Finance bestempeld als meest waardevolle automerk ter wereld, evenals door Kantar. Marktonderzoeker Interbrand dacht daar vorig jaar anders over en parkeerde toen Toyota boven aan de lijst van waardevolste automerken. In de ranglijst die Kantar in zijn BrandZ geheten rapport opstelt, staat Toyota op plek twee. Net als in 2022 en 2023 is het ook dit jaar weer Tesla waaraan door Kantar de hoogste positie wordt toegekend.

Kantar dicht Tesla een geschatte merkwaarde toe van omgerekend 66,91 miljard euro. Vorig jaar schatte Kantar de waarde van merk Tesla nog in op 61,8 miljard euro. Toyota – de grootste autofabrikant ter wereld – staat op plek twee, maar volgt wat geschatte merkwaarde betreft op enorme afstand: 28,1 miljard euro (2022: 26,04 miljard euro). Mercedes-Benz stond vorig jaar nog op plek drie, maar moet dit jaar BMW (21,52 miljard euro) voor zich dulden en staat op plek vier (2022: 21,18 miljard euro). Porsche sluit – net als in 2023 – de top 5 af met een geschatte merkwaarde van 15,48 miljard euro. De plekken vijf tot en met tien worden ingenomen door achtereenvolgens Ferrari, BYD, Ford, Honda en Audi. Ferrari is daarmee vier plekken gestegen, terwijl BYD een plek is gezakt. Ook Ford heeft in de BrandZ-lijst een stap omlaag gedaan. Ook Audi is gedaald. Het merk stond vorig vorig jaar op plek acht en sluit dit jaar de ranglijst af.

Volgens Kantar profiteert Tesla van het feit dat het geen merk is dat wisselt van het voeren van auto's met verbrandingsmotoren naar modellen met elektrische aandrijflijnen. Wel zegt Kantar dat Tesla voor de uitdaging staat zijn merkwaarde te behouden doordat het 'zowel in de luxe- als in de instapklasse opereert'. Van alle merken wereldwijd – dus niet enkel automerken – is Apple volgens Kantar de absolute nummer één, gevolgd door Google, Microsoft, Amazon en McDonald's.

Top 10 waardevolste automerken Kantar (Brandz) 2024

1Tesla
2Toyota
3BMW
4Mercedes-Benz
5Porsche
6Ferrari
7BYD
8Ford
9Honda
10Audi

En Mercedes-Benz dan?

Ook Mercedes-Benz is ingeschaald als het automerk met de hoogste waarde in 2024. Niet door Kantar, maar door Brand Finance. Brand Finance kroonde Tesla in 2023 nog tot het meest waardevolle automerk ter wereld, maar dicht die titel nu toe aan Mercedes-Benz. Het schat de merkwaarde van Mercedes-Benz in op 55,78 miljard euro. Tesla is volgens Brand Finance na Mercedes-Benz het meest waardevolle automerk ter wereld (54,39 miljard euro). Toyota eindigt in de rangschikking van Brand Finance op de derde plek (49,17 miljard euro). De plekken vier en vijf zijn voor achtereenvolgens Porsche en BMW.

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (85)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.