Terugvallende verkopen voor Citroën DS-label

Citroën DS3 facelift
Het aanvankelijke succes van de DS-modellen van Citroën verraste vriend in vijand. Momenteel staan de gezichten in het Franse hoofdkwartier echter iets somberder.

Automotive News meldt dat DS, sinds 1 juni een zelfstandig merk, z'n wereldwijde verkopen in de eerste maanden van dit jaar met 10 procent zag dalen naar 63.789 stuks.

De problemen waren het grootst in Europa: de 50.056 verkochte auto's betekenden een daling van maar liefst 21 procent. De oorzaken hiervan zijn een verouderend modellenpalet en de introductie van verse concurrenten, zoals de Mini.

Vol inzetten op China

Door de goede start in China bleef de schade toch nog enigszins beperkt: daar wist DS namelijk 10.482 auto's aan de man te brengen, tegenover de 957 in het jaar ervoor.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat DS juist vol op China inzet. In de afgelopen periode introduceerden de Fransen twee specifiek op China gerichte modellen, de DS5 LS (foto 4) en de DS6 WR (foto 5).

Om de Chinese markt goed te kunnen bedienen, is moederconcern PSA een joint-venture gestart met Changan Auto. De fabriek in het Chinese Shenzen produceert dit jaar 50.000 auto's, waaronder de DS5. In 2015 moeten dat echter al 100.000 auto's zijn en vanaf 2017 moeten in de Chinese stad jaarlijks 200.000 voertuigen van de band rollen.

Lezersreacties (69)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.