AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Terugkeer van de Fiat Croma
1
In de zomer van 2005 zal Fiat zijn comeback maken in het hogere segment. De nieuwe auto heet net als zijn bijna tien jaar geleden verdwenen voorganger 'Croma'.
In de zomer van 2005 zal Fiat zijn comeback maken in het hogere segment. De nieuwe auto heet net als zijn bijna tien jaar geleden verdwenen voorganger 'Croma'.
De nieuwe Croma zal een soort mix van stationcar en MPV zijn, een 'normale' sedan- of hatchbackversie zal er niet komen. In technisch opzicht zal de grote Fiat veel componenten lenen van de Opel Vectra/Signum. De wielbasis is met 2,83 m gelijk aan de Signum. Met een lengte van 4,70 m valt de Croma duidelijk in een segment waarin Fiat lang niet vertegenwoordigd was. Van de Croma zijn in Europa 400.000 exemplaren verkocht. In Nederland vonden 10.000 stuks een eigenaar. In 1996 hield Fiat het in dit segment voor gezien.
Net als bij de Opel Signum zal de achterste zitplaatsen op vele manieren verschoven en omgeklapt kunnen worden. De benzinemotoren zullen voor het grootste deel van Opel betrokken worden, de dieselmotoren zijn wel allemaal van eigen fabrikaat. Het ontwerp is afkomstig van Giugiaro.
De nieuwe Croma zal zijn debuut maken op de Salon van Genève in maart 2005. In de zomer zal de auto in de verkoop gaan.
De nieuwe Croma zal een soort mix van stationcar en MPV zijn, een 'normale' sedan- of hatchbackversie zal er niet komen. In technisch opzicht zal de grote Fiat veel componenten lenen van de Opel Vectra/Signum. De wielbasis is met 2,83 m gelijk aan de Signum. Met een lengte van 4,70 m valt de Croma duidelijk in een segment waarin Fiat lang niet vertegenwoordigd was. Van de Croma zijn in Europa 400.000 exemplaren verkocht. In Nederland vonden 10.000 stuks een eigenaar. In 1996 hield Fiat het in dit segment voor gezien.
Net als bij de Opel Signum zal de achterste zitplaatsen op vele manieren verschoven en omgeklapt kunnen worden. De benzinemotoren zullen voor het grootste deel van Opel betrokken worden, de dieselmotoren zijn wel allemaal van eigen fabrikaat. Het ontwerp is afkomstig van Giugiaro.
De nieuwe Croma zal zijn debuut maken op de Salon van Genève in maart 2005. In de zomer zal de auto in de verkoop gaan.