Tavares: “alle merken blijven behouden bij fusie PSA/FCA”
Rustig slapen bij Chrysler en Lancia

PSA-topman Carlos Tavares belooft dat alle merken van PSA en FCA blijven bestaan als het Italiaans/Amerikaanse concern inderdaad wordt samengevoegd met ‘zijn’ Franse autobouwer.
Tavares is niet alleen CEO van PSA, maar ook de beoogde topman van het nieuw te vormen Italiaans/Amerikaans/Franse autoconcern dat moet ontstaan na het samenvoegen van FCA en PSA. Volgens Reuters, dat in het bericht uit een tv-interview citeert, is Tavares ervan overtuigd dat de merken in het portfolio van beide autobouwers elkaar naadloos aanvullen. Dat geldt volgens hem niet alleen voor wat betreft positionering, maar ook geografisch.
Met dat laatste heeft Tavares een punt. Terwijl met name de Amerikaanse tak van FCA het goed doet in Noord-Amerika, heeft PSA juist in Europa een stevige voet aan de grond. De beoogde samenvoeging van PSA en FCA heeft dan ook tot doel dat beide concerns elkaar versterken en moet forse kostenbesparingen opleveren als het gaat om de broodnodige ontwikkeling van EV’s en autonome auto’s.
Dat Tavares bevestigt dat alle merken in beginsel mogen blijven geeft bij sommigen van hen ongetwijfeld wat rust, want het gaat zeker niet ieder merk voor de wind. Neem Chrysler, dat als we de nagenoeg identieke Voyager en Pacifica op één hoop vegen slechts twee modellen overhoudt. Ondertussen is Lancia een merk dat alleen nog in Italië wordt gevoerd en is het ook met de andere Italiaanse takken van FCA weleens beter gegaan. PSA heeft niet echt een zorgenkindje in huis, maar ondervindt wel stevige problemen in het immens belangrijke China.
Groupe PSA bezit de merken Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall en DS, maar ook het Ambassador van, jawel, de Hindustan Ambassador. PSA houdt er bovendien een meerderheidsbelang in brommobielbouwer Aixam op na. FCA staat uiteraard voor Fiat en Chrysler, maar omvat ook Dodge, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Jeep, Ram en Fiats sportieve tak Abarth.
PRIVATE LEASE Fiat
Uitgelicht aanbod

Fiat 500L Historie | Uniek
- 1968
- 5.740 km

Fiat 500 0.9 TwinAir Turbo Collezione | Cruise | Airco | Bluetooth | Uconnect
- 2018
- 62.357 km

Fiat Punto Grande 1.3 M-Jet Actual/ Trekhaak!/ Radio-CD/ Isofix/ Elek.Pakket/ Stuurbekr./ Metallic Lak/ Bumpers In Kleur/ Deelbare Achterbank.
- 2011
- 248.691 km
Lees ook

Praktijkervaring Porsche Taycan: eigenaren over hun elektrische Porsche

Designreview Ford Mustang Mach-E: 'met grotere wielkasten en grotere wielen beter geweest'

Dries Tuinhof heeft voor elke Simca, Talbot of Matra uit collectie een Franse plaatsnaam

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was

Audi A1 - Back to Basics

Praktijkverbruik Volkswagen Passat TDI, TSI en GTE
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.