‘PSA en Dongfeng sluiten twee Chinese fabrieken’
Helft van Chinese personeel op straat
De topmannen van PSA en de Dongfeng Group zouden een rigoureus besluit hebben genomen waardoor het halve personeelsbestand in China op straat komt te staan.
Reuters meldt dat PSA in samenspraak met joint venture Dongfeng Peugeot Citroën Automobiles (DPCA) twee Chinese fabrieken wil sluiten. Dat bericht stuurt het Amerikaanse persbureau de wereld in nadat zij een interne mail zouden hebben ingezien. Volgens dat bericht zouden zo’n 4.000 Chinese werknemers op straat komen te staan: de helft van het huidige personeelsbestand in het land. Vorige maand zouden Carlos Tavares (PSA) en Zhu Yangfeng (DPCA) dat besloten hebben. De deuren van de fabrieken Wuhan 1 en Wuhan 2 gaan naar verluidt dicht. De eerste wordt herbouwd voor andere doeleinden, voor de ingang van de tweede fabriek komt een Te Koop-bord te staan. De derde faciliteit gaat volgens de brief de huidige werkzaamheden overnemen.
Een woordvoerder van PSA heeft tegen Reuters gezegd dat ‘PSA er samen met zijn partners alles aan doet om de Chinese resultaten in alle facetten te verbeteren.” Iemand anders, die ‘dicht bij het PSA-bestuur staat', zegt: “We zijn een haar verwijderd van PSA’s vertrek uit China. Het is heel serieus!” PSA zag vorig jaar zijn Chinese verkoop teruglopen naar 251.700 voertuigen. Dat is een derde van de verkooppiek in 2014 (731.000 auto’s).
Er zitten nog flinke haken en ogen aan de nieuwe plannen. Zo moeten beide partijen een koper zien te vinden voor de fabriek waar zij definitief afscheid van willen nemen. Binnenkort verwachten we officiële berichtgeving vanuit het verre Oosten.