Tata Curvv.ev: Goedkope elektrische cross-over met 425 kilometer bereik

Vanaf omgerekend €19.000

Tata Curvv.ev
Tata Curvv.evTata CurvvTata CurvvTata Curvv.evTata Curvv.evTata Curvv.evTata Curvv.evTata Curvv.evTata CurvvTata CurvvTata CurvvTata CurvvTata Curvv.evTata Curvv.evTata Curvv.evTata Curvv.ev

Tata Motors brengt in thuisland India een splinternieuwe cross-over op de markt waar ook meerdere elektrische versies van komen: de Tata Curvv. De elektrische Tata Curvv.ev moet in India omgerekend minder dan €20.000 gaan kosten.

De aanloop naar de Indiase marktintroductie van de Tata Curvv is een lange geweest. Al in april 2022 blikte Tata met een Curvv Concept geheten studiemodel voor het eerst vooruit op zijn komst en begin vorig jaar werd een concretere versie van die toekomstvisie getoond. Een maand geleden konden we je eindelijk de productieversie laten zien, maar naar technische specificaties moesten we nog altijd gissen. Die zijn er nu. En ze zijn nog best interessant.

Tata Curvv: met sterk aflopende daklijn.

Net als Tata-modellen als de Tiago, Tigor, Punch en Nexon komt ook de Curvv beschikbaar met verbrandingsmotoren en met elektrische aandrijflijnen. De elektrische versie van de Curvv krijgt net als die van zijn zustermodellen de toevoeging '.ev' achter zijn naam. De Tata Curvv.ev komt in twee motorversies beschikbaar. Het stekkerverhaal begint bij de Curvv.ev 45 met 150 pk sterke elektromotor en 45-kWh-accu. Die zoemt in 9 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Daarboven staat de Curvv.ev met 167 pk en een 55-kWh-accu. Die sterkere versie bereikt vanuit stilstand in 8,6 seconden een snelheid van 100 km/h en biedt een actieradius van 400 tot 425 kilometer. Snelladen kan met maximaal 70 kW en beide motorversies bieden V2X-technologie.

En de Tata Curvv met verbrandingsmotoren? Die is er met een 118 pk sterke 1.5-dieselmotor en met twee 1.2-benzinemotoren, waarvan de eerst 120 pk en 170 Nm sterk is en de tweede het tot 125 pk en 225 Nm schopt. De bagageruimte van de Curvv slokt ongeacht de gekozen aandrijflijn 500 liter op. In de frunk van de elektrische versies kun je een kleine twaalf liter kwijt.

Tata Curvv

Afhankelijk van de gekozen motorversie en uitvoering biedt de Curvv zaken als een 12,3-inch infotainmentscherm, een digitaal instrumentarium, uitgebreide sfeerverlichting, een uitgebreid audiosysteem van JBL, elektrisch verstelbare stoelen voorin en natuurlijk een uitgebreid pakket passieve- en actieve-veiligheidssystemen. Daarin treffen we onder meer adaptieve cruisecontrol met Stop & Go, uitgebreide rijbaanhulp, automatisch grootlicht, een 360-gradencamera, dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning en ga zo maar door. In de portieren verzonken handgrepen, over twee lagen verdeelde verlichting, een brede ledstrip achterop, een aflopende daklijn en een verzameling horizontale, verticale en diagonale lijnen in onder meer de bumpers maken de Curvv helemaal een auto volgens die het Grote Handboek AutoDesign anno 2024 lijkt te dicteren.

Speciaal voor de Curvv.ev heeft Tata 'Originals' bedacht, de noemer waar het naar eigen zeggen meer dan zestig accessoires voor de auto onder schaart. Zo moet je de voor de elektrische Curvv.ev onder meer een stofzuiger, bandenpomp, hogedrukspuit en een koffiezetapparaat kunnen bestellen die je door middel van een mobiele draadloze lader kunt opladen.

De elektrische Tata Curvv.ev 45 is er in India vanaf omgerekend €19.040. De Curvv.ev 55 moet er vanaf omgerekend €21.000 van eigenaar wisselen. Zo kan het ook.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.